Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Wessel Groente & Fruit over STAP-basis

"We lieten duidelijk verkoopkansen onbenut"

Succesvol ondernemen is bewust ondernemen. Wessel Groente & Fruit in Alkmaar doorliep daarom een deel van het door branchevereniging ADN ontwikkelde STAP-programma. Wat bleek: ze lieten duidelijk verkoopkansen onbenut.  

Succesvol ondernemen begint met bewust kiezen voor een doelgroep. Op basis daarvan bepaal je je winkelformule. Feiten en cijfers helpen je bij het maken van de juiste keuzes om te groeien naar een goed rendement. Wessel Groente & Fruit vertellen over hun ervaringen in het ADN Magazine van mei 2021. Dit artikel is met toestemming van ADN overgenomen.

Wessel Groente & Fruit
Richard Hoekstra en zijn vrouw Bianca Wessel hebben op 1 februari van dit jaar het bedrijf overgenomen van Bianca’s vader Hans Wessel. De naam werd behouden, met een kleine aanpassing, omdat dit een begrip is bij de bestaande klanten. Het logo werd opgefrist en prijkt nu ook op de nieuwe vlaggen aan de buitengevel. Er is bewust gekozen voor een bedieningswinkel om op die manier het persoonlijk contact met de klant optimaal te houden. Producten uit de wandkoeling en overige kruidenierswaren pakt de klant zelf. Salades en maaltijden hebben een steeds belangrijkere rol gekregen. De bestaande klanten zijn er zeer enthousiast over en het trekt ook veel nieuwe klanten naar de winkel toe. Dat heeft inmiddels al geleid tot een stijging van het aantal klanten van ongeveer 17%.

Ervaringen STAP
Andrea Paffarini, bedrijfsadviseur van ADN, heeft het STAP traject begeleid en daar zijn Bianca en Richard erg positief over: “Deelname aan STAP was voor ons een uitstekende manier om inzage te krijgen in de bedrijfsvoering. De rapportage die voortkomt uit het STAP traject vormen een goede basis om de toekomst op te bepalen. Samen met Andrea hebben we de uitkomsten besproken en vorm gegeven aan de plannen voor de toekomst. Cijfermatig klopte het allemaal best goed, maar natuurlijk willen we werken aan de klantenaantallen en de gemiddelde besteding.”

Mystery Shop
Onderdeel van het STAP programma is een bezoek van een mystery shopper. Dit is altijd een moment opname en levert daarom nog wel eens discussie op. Echter een ‘gewone’ klant die binnenkomt is ook altijd een momentopname. Richard hecht veel waarde aan de uitkomsten van het bezoek van de mystery shopper: “Het rapport van de mystery shopper was niet positief. Er kwam naar voren dat er onvoldoende aandacht werd gegeven aan de klant die binnen komt en we lieten duidelijk verkoopkansen onbenut. Wanneer je dit doorrekent over een heel jaar dan gaat het om aanzienlijke bedragen. De uitkomsten van het rapport heb ik besproken met onze medewerkers, nu wordt iedere klant als ‘mystery shopper’ behandeld en dat zie je terug in de cijfers.”

Coaching
Vanuit de uitkomsten van het STAP-traject hebben Richard en Bianca ervoor gekozen om met een coach aan de slag te gaan. ADN werkt samen met Double Quality Counseling (DQC), zij verzorgen onder andere ook de mystery shop binnen STAP en organiseren de succesvolle training ‘Klanthousiasme’. Richard en Bianca hebben veel baat bij de begeleiding: “René Raadsheer van DQC coacht ons sinds enige tijd.
Hij houdt continue een spiegel voor en laat ons vervolgens zelf oplossingen bedenken. Hij begeleidt ons hier op een hele prettige en waardevolle manier in. Wij waren niet op zoek naar iemand die ons vertelde hoe we het moeten doen, maar naar iemand die ons kon helpen hoe we ideeën kunnen omzetten naar concrete plannen. De gesprekken met René leveren hierin een belangrijke bijdrage.”

Toekomst
Richard en Bianca zijn positief over de toekomst, er liggen nog volop uitdagingen: “We willen onszelf door blijven ontwikkelen en de klant steeds weer opnieuw verrassen. De veranderingen moeten ook niet te snel worden doorgevoerd, want de bestaande klantenkring willen we behouden en die willen we langzaam laten wennen aan vernieuwingen. We hebben in de coronaperiode gemerkt dat we veel nieuwe klanten in onze winkel hebben gekregen. Het is natuurlijk de uitdaging om die straks, wanneer we weer terug kunnen naar ‘normaal’, te behouden. Wij denken dat we in het afgelopen jaar, als speciaalzaak, onze toegevoegde waarde hebben kunnen laten zien. Dat moeten we ook iedere dag weer opnieuw bewijzen. We willen de komende tijd onze website en webshop op een goede manier opzetten. Daarnaast verzorgen we werkfruit en fruitmanden, daar ligt nog een grote groeimarkt voor de toekomst.”

Klik hier voor meer informatie over STAP

Wessel Groente & Fruit
Spoorstraat 61-65
1815 BK Alkmaar
FB Wessel Groente & Fruit

Agf-detailhandel Nederland
 www.agfdetailhandel.nl  
info@agfdetailhandel.nl
+31 (0)318 440 222 (keuze 4)

Publicatiedatum: