Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Webinar AgriPlace over grip op kwaliteit

Overzicht in kwaliteit in AGF

Het verzamelen van kwaliteitsinformatie over leveranciers en producten is vaak een arbeidsintensieve klus. Kwaliteit (het geheel aan certificaten, verklaringen, spraylists etc.) krijgt een steeds prominentere plek bij AGF-bedrijven. Dat komt o.a. doordat kwaliteitborging van de gehele keten steeds belangrijker wordt voor klanten, controleurs en overheden. Donderdag 20 mei was er een webinar waarin uitleg werd gegeven over het platform Agriplace Chain, het platform van AgriPlace waarop kwaliteitsdata voor de hele toeleveringsketen geautomatiseerd verzameld en gecontroleerd wordt.

Van handmatig naar automatisch
Kwaliteit’s informatie van leveranciers en producten wordt in veel bedrijven nog vaak handmatig bijgehouden in bijvoorbeeld Excelbestanden. “Een gemiddeld AGF-bedrijf dat gebruikmaakt van AgriPlace Chain beheerd 5000 quality information points. Zonder dit platform kan hier per jaar 750 uur aan gespendeerd worden over verschillende afdelingen, wat resulteert in circa €25.000,- aan kosten en daarnaast komt het voor dat bedrijven regelmatig te maken krijgen met retourneringen omdat producten niet aan de verwachtingen van de klant voldoen. Kort samengevat. Het beheren van kwaliteit kost steeds meer tijd, geld en is essentieel om te kunnen leveren aan klanten,” zegt Nico Broersen van AgriPlace.  

Hoe werkt het? 
AgriPlace Chain is erop gericht de hele keten van teler tot retailer te voorzien van kwaliteits informatie “Via AgriPlace Chain wordt kwaliteit’s informatie op twee manieren verzameld," zegt Nico. "Informatie van leveranciers wordt automatisch verzameld, daarbij kunnen leveranciers makkelijk kwaliteits informatie delen. Ook verzameld AgriPlace Chain automatisch kwaliteits informatie op basis van identificatie codes zoals een GGN of BRC site code , doordat het in verbinding staat met internationale databases zoals GlobalG.A.P. en de BRC Database. Hierdoor hoeft ook minder informatie van leveranciers verzameld te worden en komt dit automatische beschikbaar in het systeem. In de toekomst komen hier nog IFS en BIO bij. Als gebruiker van het programma is het niet nodig dat leveranciers ook een account hebben bij AgriPlace Chain. Het systeem stuurt automatisch een verzoek naar de leveranciers om informatie aan te leveren zoals certificaten, verklaringen en spraylists, waarna deze gemakkelijk dat kan aanleveren in de gepersonaliseerde leveranciersportal van de gebruiker. Het programma kijkt hierbij ook naar het land van herkomst zodat een verzoek in de goede taal wordt verzonden”.

Gebruikers aan het woord
In het webinar spraken BerryWorld en Fairtrasa Holland over hun ervaringen in het gebruik van AgriPlace Chain.

Berryworld: ‘’AgriPlace helpt ons om alle verschillende branches van over de hele wereld bij elkaar te brengen. Dit heeft de productiviteit en voedselveiligheid verbeterd, doordat het de werkdruk verminderd, bijdraagt aan hogere efficiëntie en het menselijke vergissingen verkleint. Alle documenten zitten in dezelfde database. Doordat we klanten hebben van over de hele wereld met verschillende behoeften is het belangrijk dat we daar in kunnen voorzien. We kunnen zeggen dat we nu 100% kunnen voorzien in customer compliance,” aldus Alejandro Solis Martinez QA manager bij BerryWorld.

Wiep van Summeren, verantwoordelijk voor quality insurance voor Fairtrasa Holland: ‘’We importeren fruit van over de hele wereld en ons businessmodel is erop gericht om te werken met zoveel mogelijk kleinschalige telers in onze supply chains. Dit vereist een grootschalige administratie met veel certificaten. In het verleden deden we dit met hele grote Excelbestanden en vroegen we onze leveranciers bijna dagelijks om de bestanden te updaten. Dit is een erg tijdrovende taak en gevoelig voor menselijke fouten. Daarom zijn we 6 maanden geleden begonnen met het implementeren van AgriPlace Chain in onze ‘food quality management system’ en dat heeft ons sindsdien enorm veel geholpen. AgriPlace Chain vraagt automatisch aan leveranciers om certificaten te updaten. Daarnaast kunnen we gemakkelijk onze certificaten delen met al onze klanten.”

Gemak
“Door AgriPlace Chain is het eenvoudig om leveranciers, producten en documenten te zoeken op verschillende kwaliteitsniveaus. Zo kan er bijvoorbeeld geselecteerd worden op risicovolle landen, voedselveiligheid, product, bedrijf, customer compliance etc.

Kosten van het systeem
De kosten voor het systeem liggen tussen gratis (tot 50 leveranciers), €100,- en €1.200,- afhankelijk van de grote van het bedrijf en de hoeveelheid gebruikers.

Contactgegevens:
AgriPlace
Oostenburgermiddenstraat 206
1018 LL Amsterdam
[email protected] 
www.agriplace.com/chain