Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Logistiek platform Dako Log pleit voor eerlijke cabotageregeling

Cabotage, e-CMR en digitalisering horen sinds enige tijd tot de bijzonder omstreden onderwerpen in de transport- en logistiekbranche. In dit spanningsveld van verschillende belangen van transportondernemers, verenigingen en de verladende industrie wil het logistiekplatform Dako Log uit Neckarsulm een gerichte oplossing bieden. 

"Toen wij Dako Log circa zes maanden geleden opstartten, concentreerden we ons aanvankelijk op de Duitse markt", zegt Konstantin Popov, één van de twee directeuren van Dako Log. "Inmiddels is het platform echter uit de kinderschoenen gegroeid en vasthouden aan de nationale focus zou contraproductief zijn voor alle aangesloten partners, vooral omdat de logistieke wereld een mondiaal netwerk vormt."



Daarom heeft men inmiddels een systeem ontwikkeld dat alle bedrijven wereldwijd de mogelijkheid moet bieden vrachten en laadruimte via Dako Log aan te bieden, zonder dat daarbij de bestaande cabotageregelingen in de afzonderlijke landen beïnvloed worden. Hierbij kunnen bedrijven uit het buitenland bij Dako Log niet in andere landen vrachten of laadruimte nationaal aanbieden, onafhankelijk van het herkomstland van het bedrijf. Op deze wijze wil Dako Log bijdragen aan het reduceren van cabotage-overtredingen, om de bestaansbasis van binnenlandse transportbedrijven niet in gevaar te brengen.

Zes maanden Dako Log – een eerste balans
Dumpingprijzen kan men bij Dako Log niet aanbieden. Ieder aanbod wordt vooraf gecontroleerd. Hierdoor wordt gegarandeerd dat de prijzen niet lager uitvallen dan de marginale kosten bij de transporten. Aan de andere kant zijn er ook geen woekerprijzen. "Het is ons doel om een eerlijk handelsplatform te zijn", aldus Konstantin.

Dankzij moderne netwerktechnologie (Dako Log-teams) kunnen aangesloten bedrijven bovendien met geselecteerde partners een netwerk vormen en systeemoverschrijdend vracht- en laadruimte uitwisselen. Via een chatfunctie kunnen er prijsaanvragen worden gedaan, documenten worden uitgewisseld en onderhandelingen worden doorgevoerd. Tijdrovende telefoontjes en mailwisselingen moeten hierdoor wegvallen. Onlangs werd ook een nieuwe meldingstool ingevoerd. Daardoor moeten gebruikers bij passende aanbiedingen automatisch een bericht krijgen. Het permanent in de gaten houden van de beurs is daardoor niet meer noodzakelijk en zo blijft er tijd over voor andere werkzaamheden.

Digitale CMR en palletbonnen op blockchainbasis
Met het doel om de internationale logistiek eerlijker en digitaler vorm te geven, werkt men momenteel aan een online afrekenings- en opdrachtmanagementsysteem, waardoor het voor gebruikers van Dako Log mogelijk wordt om opdrachten te registreren, te archiveren en af te rekenen. Centraal daarin staat de Dako Log Cloud - die de gebruikers onafhankelijk van de standplaats toegang geeft tot alle apps.

Verdere speerpunten zijn e-CMR en digitale palletbonnen op basis van de blockchaintechnologie. "Er kleven legio voordelen aan gedigitaliseerde vrachtdocumenten. In het bijzonder door de blockchaintechnologie worden documenten manipulatieveilig en transparant. Alleen al de kostenbesparing door het wegvallen van handmatige activiteiten op het gebied van documentenhandling en de eenvoudige archiveerbaarheid, brengt enorme voordelen met zich mee", zegt Dako Log directeur Daniel Hermann.

Zo moeten verzenders met het elektronische leveringsbewijs (proof of delivery) direct na aflevering de bevestiging van de ontvanger krijgen. Daarmee ontstaat een verder voordeel: "Tijd is geld - en wie sneller het bewijs aflevert, die ontvangt sneller zijn geld", aldus Daniel.

Partnerschappen uitbreiden
Beide oprichters tonen zich tevreden met de bedrijfsontwikkeling tot nu toe. Zo heeft men al talrijke partnerschappen met grote en gerenommeerde bedrijven aan kunnen knopen. Ook veel kleine en middenstandsbedrijven hebben zich al bij Dako Log geregistreerd en gebruiken het platform dagelijks. Men staat bovendien open voor partnerschappen met verenigingen uit de transport- en logistiekbranche en ondersteunt deze ook om de digitalisering van de deelnemers verder te ontwikkelen.

"Onze partners kunnen zich op hun kernactiviteiten concentreren en wij houden ons bezig met de ontwikkeling en procesoptimalisatie. Individuele oplossingen en aanpassingen vormen voor ons als softwareontwikkelaars op dit gebied geen hindernis", daarvan zijn beide directeuren overtuigd.

Voor meer informatie:
Konstantin Popov
DAKO LOG Communication Systems GmbH
Heiner- Fleischmann- Str. 6
74172 Neckarsulm, Duitsland
+49 (0) 7132 36 994 00
presse@dakolog.com 
www.dakolog.com 

Publicatiedatum: