Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Containeroverslag haven Rotterdam steeg in het eerste kwartaal met 4,5%

Het volume van goederenoverslag in de haven van Rotterdam bedroeg in het eerste kwartaal 115,8 miljoen ton. Dat is 3% meer dan dezelfde periode vorig jaar. Daarmee zet de haven van Rotterdam een volgende stap in het herstel na de daling van de overslag in 2020 als gevolg van de Covid-19-pandemie.

Ook werden er fors meer containers afgehandeld (+4,5%). Dalingen waren er te zien in de overslag van LNG (-26,8%) en agribulk (-8,6%).

Containers
Bij containers steeg het aantal TEU (standaardmaat) met 4,5%. In deze standaardmaat gemeten, groeide het volume als gevolg van de sterke vraag naar consumentengoederen. Dat de overslag gemeten in tonnen licht daalde (-0,7%), kan enerzijds worden verklaard door een stijging van het aantal lege containers en anderzijds door een gemiddeld lager gewicht per container.

LNG
De volumedaling bij LNG werd veroorzaakt door geringere importen. Hogere prijzen in Azië zorgden ervoor dat transport naar die markt aantrok. De daling bij agribulk kan worden toegeschreven aan ruime voorraden. 

Allard Castelein, CEO van Havenbedrijf Rotterdam: “Het toegenomen overslagvolume in het eerste kwartaal geeft over het geheel genomen een positief beeld. Voor ondernemingen in handel en logistiek blijven het evenwel turbulente tijden. De meest actuele uitdaging is de logistieke afhandeling na de Suezkanaalstremming. Havenbedrijf Rotterdam zet daarbij alles op alles om zijn klanten bij te staan, bijvoorbeeld met een realtime overzicht van aankomsttijden op alle deepsea terminals.”

Bron: Port of Rotterdam

 

Publicatiedatum: