Migros opent nieuwe winkelformule Bridge

Turkije: Alibaba verhoogt belang in Trendyol
Alibaba verhoogt zijn belang in Trendyol tot 86,5%. Het grote e-commerce platform uit Turkije kreeg een extra investering van € 273 mln van Alibaba, dat al een van zijn bestaande partners was. De kapitaalsverhoging betekent dat de waarde van Trendyol nu op meer dan € 9 mln wordt geschat. Maar volgens de Turkse techblog Webrazzi gaan er geruchten dat er nog meer investeringsgeld naar Trendyol op weg is.
Bron: ecommercenews.eu 

Supermarktketen Mercadona genereert bijna 4% van alle banen in Spanje
Uit een studie van leden van het Instituut voor Economisch Onderzoek van Valencia (IVIE) is de opzienbarende conclusie getrokken dat de supermarktketen Mercadona 2,2% van het totale BBP van Spanje genereert en verantwoordelijk is voor maar liefst 3,9% van alle werkgelegenheid in het land, waarbij niet alleen rekening wordt gehouden met de werknemers die rechtstreeks in dienst zijn van het bedrijf, maar ook met degenen die in ondersteunende diensten en dochterondernemingen werkzaam zijn.
Bron: murciatoday.com 

VK en Ierland: M&S Foods selecteert Relex Solutions voor prognose-, bestel- en allocatiebeheer
Relex Solutions is door M&S Food aangesteld om uniforme planningsoplossingen te leveren die de prognose-, bestel- en allocatieprocessen van het bedrijf zullen hervormen. De implementatie begon in maart 2021 voor de 1.050 winkels en 13 dc's van M&S Food in het VK en Ierland. M&S Food zal profiteren van de ultramoderne, AI-gestuurde tools van Relex voor prognoses, versoptimalisatie, winkel- en dc-bestellingen, toewijzingen, en het afvlakken van capaciteits- en leveringsstromen. De oplossing zal ook rekening houden met de schapruimte in de winkels bij de planning van de toeleveringsketen.
Bron: retailtimes.co.uk 

VK: Waarom online supermarkt Ocado de menselijke kant uit de boodschappen wil halen
In een opslaghal die groter is dan 3 voetbalvelden, bewegen 3.000 bots zich voort met een snelheid van 3 m/seconde, waarbij ze van richting veranderen om elkaar te ontwijken in een complexe dans die wordt gestuurd door kunstmatige intelligentie. Hun doel? Uw boodschappen veel sneller bezorgen dan menselijk mogelijk is. Het magazijn in Zuidoost-Londen wordt gerund door de Britse onlinesupermarkt Ocado en is voorzien van de nieuwste automatiseringstechnologie. Het bedrijf begon met de ontwikkeling van het Ocado Smart Platform (OSP) voor eigen gebruik, maar het systeem is zo succesvol gebleken dat het in licentie wordt gegeven aan andere supermarkten.
Bron: edition.cnn.com 

Poundland eigenaar Pepco mijdt Londen om naar Warschau te gaan
Het voornemen van Poundland eigenaar Pepco om in Polen naar de beurs te gaan is een klap voor de Londense financiële markt. Pepco zei dat het van plan is om een notering en toelating tot de beurs van Warschau aan te vragen en zei dat het Polen had gekozen omdat het het grootste werkgebied van de onderneming is.
Bron: cityam.com 

Zwitserland: Migros opent nieuwe winkelformule Bridge in Zürich
Interstore|Schweitzer heeft zijn Flexstore-concept toegepast bij het ontwerp van de nieuwe Bridge-markt van 2.000 m² voor retailgigant Migros in Zürich, Zwitserland. Het idee achter Bridge is om een gevarieerde versmarkt te verbinden met creatieve catering en een locatie voor evenementen.
Bron: esmmagazine.com 

Omzet Britse foodretail stijgt met 5,7% door toenemend consumentenvertrouwen
De omzet uit de foodretailafzet aan huis in het VK is in de 12 weken tot 18 april met 5,7% gestegen, zo blijkt uit nieuwe gegevens van Kantar, waarbij het onderzoeksbureau opmerkt dat het consumentenvertrouwen lijkt toe te nemen te midden van een versoepeling van de sociale beperkingen. "Er is een groeiend gevoel dat het ergste van de pandemie achter de rug is en de mensen voelen zich meer op hun gemak als ze naar de supermarkt gaan", aldus Fraser McKevitt, hoofd retail en consumenteninzicht bij Kantar. Marktleider Tesco (27% marktaandeel) zag de omzet met 6,4% stijgen, terwijl het op de tweede plaats staande Sainsbury's (15,3% marktaandeel) een stijging van 6% liet zien. Van de zogenaamde "Grote Vier" zag Asda (marktaandeel 14,8%) de grootste omzetstijging van 8%, terwijl Morrisons (marktaandeel 10%) zijn omzet met 7,2% zag stijgen.
Bron: esmmagazine.com 

Polen: UOKiK beboet Jerónimo Martins voor vermeende onjuiste etikettering
De Poolse consumentenwaakhond UOKiK heeft de Portugese retailgroep Jerónimo Martins (die de Biedronka keten exploiteert) een boete van meer dan € 13,2 mln opgelegd voor het naar verluidt etiketteren van groenten en fruit als in Polen geteeld terwijl ze geïmporteerd waren. UOKiK zei dat consumenten die "patriottische" keuzes maakten waren misleid op een moment dat de regering de Polen aangemoedigde om Poolse producten te kopen om de economie te steunen tijdens de coronacrisis.
Bron: esmmagazine.com 

Belarus: Eurotorg ziet omzet over volledig jaar met 6,8% stijgen, ondanks "uitdagende omgeving"
Eutororg, de grootste retailer van Wit-Rusland, heeft voor het volledige jaar 2020 een inkomstenstijging van 6,8% gemeld, ondersteund door een stijging van de like-for-like omzet met 3,6% en de opening van nieuwe winkels. De inkomsten van de groep bedroegen in totaal €1,63 mld voor het volledige jaar, aldus de groep, terwijl de aangepaste EBITDA met 43,9% steeg tot € 143,7 mln.
Bron: esmmagazine.com 

Italiaanse MD opent dit jaar 47 nieuwe supermarkten
MD eindigde 2020 als de op een na grootste discountretailer in Italië en de op twee na grootste in omzet, met een marktaandeel van 15,5% (15,1% in 2019), zo blijkt uit nieuwe gegevens. De netto-omzet steeg met 15% j-o-j tot € 2,81 mld, ruim boven het gemiddelde groeipercentage voor het discountsegment in Italië (+8,7%), terwijl de nettowinst met 56% steeg, tot € 68,5 mld, meldt Gdonews. De retailer opende 39 nieuwe verkooppunten (in eigen beheer en aangesloten) in 2020 en het plan voor dit jaar voorziet in 47 winkelopeningen (35 in eigen beheer en 12 aangesloten), met een verkoopoppervlakte tussen 1.000 en 1.500 m². Ook is de herstructurering van 35 bestaande supermarkten gepland.
Bron: esmmagazine.com 

Vooruitlopend op verwachte beursgang brengt Pepco zijn Pepco-merk naar Spanje
Discountwinkelketen Pepco Group zei dat het deze maand zijn eerste Pepco-merkwinkel in Spanje zal openen en nog eens 10 in september, waarmee het zijn expansie versnelt in de aanloop naar een verwachte beursgang (IPO) dit jaar. De groep, die ook handelt als Poundland in het Verenigd Koninkrijk en Dealz in Europa, is onderdeel van het Zuid-Afrikaanse conglomeraat Steinhoff, dat nog steeds kampt met de gevolgen van een boekhoudschandaal in 2017.
Bron: reuters.com 

VK: Sainsbury's ex-baas koopt aandeel in markt  boodschappenapps
Voormalig Sainsbury's baas Justin King heeft een aandeel gekocht in de snelgroeiende markt van de boodschappenbezorgapps. De Snappy Group zei dat Justin King nu een senior adviseur van het bedrijf is en "een aanzienlijke persoonlijke investering" heeft gedaan. De Snappy Shopper-app van de in Dundee gevestigde groep biedt goederen van lokale buurtwinkels in 30 minuten aan. Snappy Shopper beweert niet zo snel te zijn als andere start-ups zoals Weezy, Dija, Zapp en Getir. Het dekt echter wel een veel groter deel van het Verenigd Koninkrijk, terwijl de meeste van zijn rivalen zich momenteel beperken tot delen van Londen en geselecteerde andere steden.
Bron: bbc.com 

VK: 2.000 personeelsleden krijgen te maken met managementwijziging bij Co-op-winkels
De winkelketen Co-op heeft een reorganisatie van zijn winkelmanagementstructuur aangekondigd die naar verwachting 2.000 personeelsleden zal treffen. In de meeste winkels wordt de functie van teammanager geschrapt, maar er wordt benadrukt dat er geen gedwongen ontslagen zullen vallen en dat aan alle betrokkenen een andere functie zal worden aangeboden.
Bron: news.sky.com 

Revolutie in transport: Spar Zwitserland voegt eerste groene waterstoftruck toe aan haar vloot
Spar Zwitserland heeft een moderne en milieuvriendelijke waterstof-elektrische truck aan zijn vloot toegevoegd. De 36-tons Hyundai XCIENT Fuel Cell truck is op maat gemaakt voor de behoeften van Spar en zal lange-afstands, emissievrije voedingsleveringen op de Centraal-Zwitserse route mogelijk maken.
Bron: spar-international.com 

Finland: S Group ziet supermarktomzet in eerste kwartaal met 6,1% stijgen
De Finse retailer S Group heeft bekendgemaakt dat de omzet van zijn supermarktdivisie in het eerste kwartaal van 2021 met 6,1% is gestegen in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar, een prestatie die het als "aanzienlijk" omschrijft vanwege de moeilijke vergelijkingscijfers.
Bron: esmmagazine.com 


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Twitter Rss LinkedIn

© AGF.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven