Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Extra coronamaatregelen voor beroepsvervoer naar Duitsland

Nederland is door Duitsland aangewezen als ‘Hoogincidentgebied’ per dinsdag 6 april vanaf 00.00 uur (middernacht van maandag op dinsdag). Dit heeft gevolgen voor het vrachtvervoer.

De belangrijkste gevolgen voor het vrachtvervoer zijn:

  • Verplichting voor het hebben van een negatief testresultaat (niet ouder dan 48u) bij in reizen Duitsland. Geldige tests zijn PCR-tests, sneltests en zelftests (die laatste wel onder supervisie en met certificering). Hierbij geldt een uitzondering voor het transportpersoneel: bij verblijf korter dan 72 uur hoeven personen die werkzaam zijn in de transportsector geen negatieve test te laten zien. Ook voor transportpersoneel dat bijvoorbeeld naar Duitsland moet reizen in verband met het ophalen of repareren van een truck geldt de uitzondering voor een testverplichting van 72 uur.
  • Aanmeld(registratie)plicht vóór de reis naar Duitsland. Ook hier een uitzondering voor transportpersoneel: voor transportpersoneel geldt een 24 uurs uitzondering, anders moeten zij zich (digitaal) aanmelden.

Je kunt als chauffeur wel overnachten in Duitsland maar de uren die je overnacht worden wel meegenomen in de 24- en 72 uursbeperking.

Aanmelden
Wat betreft de aanmeldplicht, op het registratieformulier wordt gevraagd om een Duits quarantaineadres in te vullen. Chauffeurs uit het buitenland hoeven geen adres in te geven. Omdat het echter een verplicht veld is om in te vullen geeft het Robert-Koch Institute (RKI), dat het online registratieplatform beheert, aan dat chauffeurs in zo’n geval het (eerste) laad- losadres in Duitsland kunnen vermelden. De registratie moet worden gedaan vóór het binnenkomen van Duitsland. Het kan voorkomen dat digitale registratie niet mogelijk is door gebrek aan technische apparatuur. Het kan ook voorkomen dat de online registratie tijdelijk niet functioneert. In dat geval moet bij binnenkomst het volledig ingevulde modelformulier (model in meerdere talen) worden meegenomen.

Chauffeurs afkomstig uit een Hoogincidentiegebied en die op doorreis zijn door Duitsland, zijn vrijgesteld van registratieplicht en testverplichting.

Bron: TLN

Publicatiedatum: