Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Steve Alaerts, foodcareplus

“Het vastgelopen schip in het Suezkanaal kan voor serieuze problemen gaan zorgen”

Tholen – Eén van ’s werelds grootste containerschepen is overdwars vast komen te liggen in één van de belangrijkste scheepvaartroutes, het Suezkanaal. Het schip van 400 meter, dat volgeladen is met containers, blokkeert de boel, waardoor er aan beide kanten een file van schepen is ontstaan. Door het incident met de Ever Given loopt het scheepvaartverkeer ernstige vertraging op en als het schip niet snel losgetrokken wordt, kan het voor flinke problemen gaan zorgen.


Foto: Instagram Julianne Cona 

“De grootte van de problemen is afhankelijk van hoe snel ze de situatie kunnen oplossen. Kijk, in veel Europese havens is er congestie, waardoor de aanvoer van reefer containers problematisch is op het ogenblik”, legt Steve Alaerts van foodcareplus uit. “Veel Europese exporteurs, waaronder ook AGF- en andere voedingsbedrijven, kampen met een tekort aan containers. Veel containers worden op andere trades ingezet vanwege de gunstige vrachtprijzen. Nu de schepen die uit Azië komen en vastzitten in het Suezkanaal niet door kunnen varen naar Europa, hebben we weer minder containers.”

Volgens Alaerts zijn de problemen een stuk minder groot als het schip binnen 24 uur losgetrokken wordt. “We moeten ook bedenken dat de schepen die nu liggen te wachten, flink wat vertragingen oplopen en dat deze vertraging extra kosten met zich meebrengt. We moeten ook niet vergeten dat de schepen die voor anker liggen bederfelijke producten vervoeren, zoals groenten en fruit. Momenteel is het Indiase druivenseizoen in volle gang, net zoals het Oost-Afrikaanse mango- en avocadoseizoen. De haven van Mombassa had al te kampen met congestie en dan komt dit er nog bovenop.”

“Deze situatie is de zoveelste dreun voor de Europese exporteurs. Het nijpende tekort aan containers, de congestie in de havens, Brexit en nu de blokkade in het Suezkanaal. We hopen dat het snel opgelost wordt, maar desondanks is het erg vervelend”, besluit Steve.

Voor meer informatie:
Steve Alaerts
foodcareplus
+32-3-2429154
steve.alaerts@foodcareplus.com 
http://foodcareplus.remant.be