Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Stuart Payne - GP Graders

"De kern van ons bedrijf is de inzet van mensen vervangen door optische technologieën"

Ondanks de pandemie, of juist vanwege de pandemie, was de binnenlandse afzet van het Australische automatiseringsbedrijf GP Graders dit jaar zeer sterk. 

"We leverden apparatuur voor de verwerking van blauwe bessen, tomaten en uiteraard kersen," begint Stuart Payne, de directeur van het bedrijf. "Grote aanjagers van deze groei waren de lokale steun en groeiende populariteit van ons nieuwe optische sorteersysteem gpVision."

Australië kampt met een arbeidscrisis in de tuinbouwsector nu er minder mensen uit andere landen in het land verblijven. Dit verklaart de vraag naar automatische oplossingen.

"In het verleden wilden klanten het aantal werknemers verminderen maar nu hebben ze niet eens voldoende personeel. Als gevolg van het virus heeft iedereen te maken met een tekort aan arbeidskrachten. Het personeel dat nog over is in de pakstations houdt zich bezig met het vullen van dozen, verpakken en palletiseren."

Stuart vertelt dat zijn bedrijf nu al orders binnenkrijgt voor het uitbreiden en moderniseren van machines voor volgend jaar. 
 
"Ons nieuwste product, gpVision, een hard- en softwareproduct dat bewezen heeft minder personeel te vereisen dan welk ander systeem ook. Bijna alle klanten hebben hun machines al geüpgraded met gpVision of zijn van plan om dit te doen.

"De kern van onze handel is het menselijk oog en de menselijk hand vervangen door automatische en optische technologische oplossingen. We worden overspoeld met verzoeken van klanten die ons smeken om oplossingen waarvoor geen personeel hoeft te worden ingezet."

Stuart verwacht niet dat de arbeidssituatie zal terugkomen op het niveau van twee jaar geleden. Zelfs wanneer mensen weer mogen reizen, zullen zij dit niet in dezelfde mate doen als voorheen en dit zal uiteraard een flinke impact hebben op de beschikbaarheid van buitenlandse werkstudenten en rugzaktoeristen. 

Overzeese markten

Toen de pandemie net was uitgebroken, werd het rustiger op sommige overzeese markten omdat zij moesten herstellen van de impact van het virus.

"Chili presteert goed, zowel voor machines voor de verwerking van blauwe bessen als voor de verwerking van kersen. Het is opvallend dat de machines die uitgerust zijn met gpVision zowel beter presteren op het gebied van doorvoer als de detectie van defecten. De overbodigheid van personeel aan de sorteerlijn is dit jaar een welkome factor gebleken. Onze blauwe bessenlijnen functioneren perfect en we krijgen alleen maar complimenten over hun productiviteit, gebruiksvriendelijkheid en het feit dat ze zo gemakkelijk te reinigen zijn. De AirJet-blauwe bessenlijnen onderscheiden zich echt door hun prestaties. 

"We zijn officieel samen gaan werken met een partnerbedrijf in Europa, Milbor, dat net buiten Warschau is gevestigd. We zijn hier enorm enthousiast over. Dit bedrijf beschikt over exact de juiste servicegerichte benadering. Zij hebben een magazijn met onderdelen voor de Europese markt, die nog dezelfde dag kunnen worden verzonden, en bieden lokaal technische ondersteuning. 

Op de vraag wat de voor- en  nadelen van het niet kunnen reizen zijn, antwoordt Stuart dat het geweldig is voor zijn gezin!

"Voor het bedrijf zorgde dit ervoor dat we ons sterk zijn gaan richten op productontwikkeling waardoor we grote vooruitgang konden boeken op het gebeid van software en optische technologie. We hebben zoveel verschillende projecten dus in dat opzicht was het fantastisch. Onze landmanagers zijn geweldig dus we geven hen veel verantwoordelijkheid. Ik woon in Melbourne en ik weet niet of ik momenteel wel ergens anders zou willen zijn."

In plaats van het deelnemen aan vakbeurzen heeft het bedrijf vaker virtuele rondleidingen langs machines georganiseerd voor haar klanten. 
 

Problemen met onderhoud van de lijnen?

"Het sluiten van de grenzen heeft de dienstverlening wel bemoeilijkt maar nu zijn ze weer open en hebben we eigenlijk geen problemen meer. Het einde van het kersenseizoen komt in zicht en ons serviceteam heeft het geweldig gedaan. Ik ben ervan overtuigd dat onze klanten het daarmee eens zijn.

Bestsellers in 2020

Software- en optische upgrades en machines voor de verwerking van kersen. GP Graders heeft het daarnaast druk gehad met het vervangen van oude Ellips-software door het meer geavanceerde gpVision-systeem.

Nieuwe producten in 2021

"We hebben onze eenvoudige software-interface op de markt gebracht en dat was een behoorlijk project. Het is een veelgehoorde klacht onder klanten dat software te moeilijk in het gebruik is. We hebben dit opgepakt en een uiterst gebruiksvriendelijke versie van dit zeer krachtige product ontwikkeld. Het kost ongeveer één uur om er mee te leren werken. Machines voor de verwerking van blauwe bessen zullen volgend jaar tot de bestsellers behoren, evenals apparatuur voor de verwerking van cherrytomaten."

 

 
Voor meer informatie:
Stuart Payne
GP Graders
Tel:  +61 3 9585 9444
Email: [email protected]  
www.gpgraders.com 

Publicatiedatum: