Thuiskoken blijvende trend

Welke trends kunnen we verwachten in 2021?

Veilig thuis zijn. Beperkt of helemaal geen uitstapjes naar restaurants. Gezonder willen eten. Dit zijn enkele van de belangrijke trends die zich voordoen in een pandemie die zich in 2020 voltrekt en die effect hebben op de teeltbedrijven.

Bij Frieda's Specialty Produce in Los Alamitos, Californië, heeft het bedrijf in het bijzonder groei gezien op een paar belangrijke punten, mede dankzij de Covid-19-pandemie. "De afzet van kurkuma heeft een enorme groeispurt gemaakt en de afzet van gember is in de loop van het jaar met 44% gestegen," zegt Cindy Sherman, directeur marketing en innovatie van Frieda. "De afzetgroei van gember is verbazingwekkend, gezien de enorme omvang van de categorie. Voor ons is met name de afzet van dragonfruit aanzienlijk gegroeid. Het is geen standaard basisproduct, maar mensen gebruiken het meer en meer in hun fruitsalades en andere gerechten."

Sherman merkt op dat door de pandemie en het afzwakken van de foodservice vanaf maart, toen de restaurants sloten, Frieda's zich meer richtte op haar retailklanten. "Dat zorgde ervoor dat we artikelen die alleen voor de foodservice bedoeld waren, weg lieten. We kozen voor een meer geconcentreerd assortiment van artikelen die beter voor ons werkten," zegt ze. "En het zijn die artikelen, zoals dragonfruit, die niet de meest exotische specialiteiten zijn, maar ook niet de standaardproducten, die het goed doen."

Voor 2021 ziet Sherman blijvende interesse van consumenten in producten die net buiten de standaardcategorie vallen. "Mensen willen nog steeds nieuwe producten ontdekken en als ze niet uit eten gaan, zullen ze zich richten op wat ze kunnen ontdekken in hun eigen keuken."

Sherman merkt op dat er nog een paar andere consumententrends zijn die zich in 2021 kunnen ontwikkelen als vaccinaties worden goedgekeurd en gedistribueerd, waardoor Noord-Amerika weer een normalere situatie tegemoet kan gaan.

Kleur omarmen
"Op dit moment vinden mensen veel comfort in hun eigen huis en dat is de afgelopen zes maanden ook zo geweest. "Dit zal voorlopig zo blijven," zegt Sherman, "maar mensen zijn wel toe aan een beetje kleur. Zij willen het onheil achter zich laten en de somberheid van zich afwerpen. Zij willen het leven omhelzen via kleur en energie. We gaan ons weer richten op ervaringen en daar past een breed gamma van kleuren bij."

Buiten de norm
Zoals Sherman al eerder opmerkte, was de consument in deze pandemische tijden vooral geïnteresseerd in basisproducten: aardappelen en uien en later ook citrus, appelen en bananen. "Mensen ervaren nu een beetje de sleur van dit basisvoedsel en zijn op zoek naar iets anders, niet noodzakelijkerwijs iets heel exotisch, maar bijvoorbeeld wel paarse zoete aardappelen of jackfruit. Telers en producenten zouden zich dus kunnen richten op ietwat ongewone groenten en fruit, levendige producten, die het leven van mensen wat kunnen opvrolijken."

Thuiskoken blijvende trend
"Veel mensen hebben meegemaakt dat ze beter kunnen koken dan ze dachten," zegt Sherman. "We hebben kookvertrouwen opgebouwd en dat is een goede zaak die uit de pandemie is voortgekomen, want het is betaalbaarder en gezonder om thuis te koken." Sherman voorziet dat het thuiskoken een blijvertje is, waarschijnlijk in iets mindere mate op het moment dat de horeca weer opengaat," besluit Sherman.

Voor meer informatie:
Srishti Handa
Frieda's Specialty Produce
+1 323 496 2837
Srishti.Handa@friedas.com
www.friedas.com


Publicatiedatum:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven