Het volgende blogbericht is geschreven door Alistair Smith, de internationale coördinator van Banana Link
"Velen in de mondiale bananensector hoopten op een uitbarsting van gezond verstand van Europa's grootste bananenafnemer nadat Aldi-vertegenwoordigers ermee instemden te 'luisteren en te leren' in het kielzog van de verontwaardiging over hun mondiale contractprijs voor bananen voor 2019. Niet alleen lijkt de retailer niet veel geleerd te hebben over hoe hij een duurzamere bananensector kan bevorderen, maar ook lijken Ecuadoraanse exporteurs hen te hebben geholpen de weg te effenen voor niet-duurzame lage inkoopprijzen."
"Reefertrends meldde deze week dat [RT] "heeft vernomen dat de Aldi-prijs die is vastgesteld voor 2021 € 0,06 per kg minder is dan die voor 2020, waardoor de prijs per doos daalt tot € 11,33 per doos. Het Aldi-contract is het grootste in Europa en de benchmark voor 'market making' voor alle andere retailers. De prijs voor een standaard doos bananen die het bedrijf voor 2020 aan zijn leveranciers oplegde, bedroeg € 12,41, waarmee de korting van € 0,54 per doos voor 2019, het jaar waarin het bedrijf op jaarbasis en als één geheel (Aldi Noord en Aldi Zuid) begon aan te kopen, werd teruggedraaid."
"Het lichte prijsherstel in 2020 volgde op bijna sectorbrede kritiek op de 'harde discounter' toen de prijs voor 2019 werd aangekondigd. Net als in 2019 hebben de nationale bananensectorverenigingen van Ecuador, Costa Rica, Colombia en Guatemala Aldi op zijn plaats gezet met argumenten die neerkwamen op beschuldigingen van hypocrisie: ‘U eist sociale en milieucertificering, u wilt dat we een leefbaar loon betalen, u wilt dat we het milieu verbeteren, maar u wilt niet de prijs betalen die we nodig hebben om het allemaal goed te doen.’ En daarmee hebben ze een goed punt."
"De vier belangrijkste verenigingen van de Latijns-Amerikaanse bananensector werden dit jaar, vooruitlopend op de prijsaankondiging voor het contract voor 2021, gesteund door de Hondurese producentenvereniging. Ze hebben zelfs de krachten gebundeld om een in Brussel gevestigd PR-bedrijf in te huren om hen te helpen grote Europese kopers, waaronder Aldi, van hun zaak te overtuigen; maar blijkbaar zonder succes."
Ecuador kondigt een verlaging van de minimumreferentieprijs voor producenten aan
"Eind oktober, na wekenlange discussies over de regeling inzake de minimumreferentieprijzen voor bananen in 2021, begon de rook eindelijk op te trekken. Exporteurs wilden dalen tot 6 dollar per krat, terwijl producenten pleitten voor een verhoging tot 7,20 dollar om de stijgende productiekosten en de toenemende sociale en milieueisen van de detailhandelaren, met name in Europa en het Verenigd Koninkrijk, te dekken."
"De Ecuadoraanse regering stelde de minimum referentieprijs voor 2021 vast in vier tranches, zoals Aldi zelf had gedaan met zijn aankoopprijs over meerdere jaren tot 2019:
1) vanaf week 1-16 is de waarde €5,80 per karton;
2) vanaf week 17-32 daalt het tot €5,55,
3) en in weken 33-42 daalt het nog steeds tot €3,78 per krat.
4) En dan in de laatste 10 weken van het jaar stijgt het naar €5,38.
De gemiddelde prijs is €5,25 per doos, dat is €0,12 minder dan in 2020."
Zoals Reefertrends het uitdrukte: "De prijsstijgingen over het jaar betekent een afwijking aan van de vastgestelde jaarlijkse waarde die al meer dan een decennium van kracht is. De opsplitsing van de aan de producenten te betalen prijs in vier perioden is waarschijnlijk een erkenning van de veranderende marktvraag tijdens de seizoenen op het noordelijk halfrond. Het zal interessant zijn om te zien of deze verandering een verschil maakt. Oppervlakkig gezien lijkt het weinig meer te zijn dan een combinatie van camouflage en cash flow management, met de prijsverlaging verborgen in een complexer betalingsscenario."
Het paard en de wagen
"Maar wie weet wat in dit geval het eerst kwam, de wagen of het paard? Heeft de Ecuadoraanse actie Aldi's beslissing over de aankoopprijs beïnvloed, of was het de beslissing van de Ecuadoraanse regering, met een sterke lobby van de exporteurs, dat Aldi weg kon komen met een verdere verlaging van de aankoopprijs zonder serieuze tegenwerking van de sector en zonder publieke schaamte?"
"Wat het antwoord ook is, de twee grootste spelers in de wereldwijde bananensector hielden elkaar zeker nauwlettend in de gaten. Eind oktober volgden de twee ontwikkelingen elkaar binnen luttele tijd op."
"Banana Link vermoedt dat Aldi, toen bleek dat de Ecuadoraanse exporteurs de strijd met de producenten die de minimumprijs voor telers wilden verhogen in de jaarlijkse onderhandelingen die door de regering werden bemiddeld, waarschijnlijk zouden winnen, heeft besloten dat ze kunnen wegkomen met een prijs voor 2021 die ver onder een niveau ligt dat de producenten in staat zou stellen te investeren in duurzamere productiemethoden, laat staan een leefbaar loon te garanderen voor alle mannen en vrouwen die in de sector werkzaam zijn.
Aldi's gedrag is in strijd met haar publieke verplichtingen
"De onsamenhangendheid van de positie die Aldi inneemt, althans ethisch, is opvallend. Hebben ze de tekst van het World Banana Forum (WBF) Charter gelezen en begrepen voordat ze zich aanmeldden voor het lidmaatschap? Of beschouwen ze het gewoon als een handige bescherming om de publieke kritiek en de mogelijke gevolgen voor de consumentenverkoop in sommige van de 30 markten waar ze winkels hebben, af te dekken?
"In januari 2020 heeft Aldi zelf een publieke en vrijwillige 'toezegging' gedaan om de lonen in al zijn grote voedselvoorzieningsketens veilig te stellen als onderdeel van een grotere groep Duitse retailers die door de Duitse regering wordt gesteund. Als de prijsbeweging in 2021 wordt bevestigd, zou dit erop wijzen dat ze ofwel niet hebben geluisterd, ofwel, misschien wel waarschijnlijker, dat de commerciële stem en acties van het bedrijf losgekoppeld zijn van de CSR-mensen aan de ene kant en de CSR-mensen aan de andere kant, die ze hebben gebruikt in fora zoals het WBF."
"Hoewel bindende voorschriften inzake mensenrechten en milieu met gepaste zorgvuldigheid door bedrijven zowel in Duitsland als op EU-niveau eindelijk en onomkeerbaar op gang lijken te komen, zal dit op zich geen oplossing bieden voor de commercieel-ethische hersenspinsels waar veel grote, consumentgerichte bedrijven onder lijken te lijden.
"Bedrijven, niet alleen Aldi, die zichzelf hebben gepositioneerd als de 'schurk van het stuk', moeten de tweede lockdown in het Verenigd Koninkrijk en de rest van Europa gebruiken om goed na te denken over wat sommigen van hen begonnen zijn te heroverwegen tijdens de eerste lockdown."
Voor meer informatie:
Banana Link
www.bananalink.org.uk