De impact van de coronacrisis op de sector food heeft twee gezichten, aldus ABN AMRO in de nieuwe sectorprognose. Zo is sprake van een flinke groei voor bedrijven die leveren aan (online) supermarkten, terwijl bedrijven die aan de horeca leveren een stevige daling moeten incasseren. De impact van de coronacrisis wordt in de foodsector dan ook sterk bepaald door het type afzetkanaal. De uitgaven in supermarkten bereikten recordhoogtes en bleven ook in juni, juli en augustus op een hoger niveau dan een jaar geleden. Partijen die aan supermarkten leveren, kunnen minstens tot 2021 rekenen op een hogere afzet.
De Aardappelen, Groente en Fruit (AGF)-branche laat in 2020 (+1 procent) én 2021 (+2 procent) groei zien, mede door de sterke stijging van verkopen in supermarkten. Omdat consumenten meer thuis zijn vonden gemaksproducten, zoals verspakketten en maaltijdboxen, gretig aftrek. Sinds mei zijn de uitgaven aan maaltijdboxen verdubbeld. Gemaksproducten die vooral onderweg worden geconsumeerd, zoals kant-en-klaar maaltijden, daalden juist. Ook de verkopen van zuivelproducten, zoals yoghurt, melk en toetjes namen in supermarkten sterk toe. Dit maakte de daling van de uitvoer van zuivel echter niet goed, waardoor de zuivelvolumes in 2020 2 procent krimpen. Voor de gehele sector food ligt dit jaar een omzetdaling van 4 procent in het vooruitzicht. ABN AMRO verwacht dat dit in 2021 slechts ten dele goedgemaakt wordt (+2 procent).
Klik hier voor de sectorprognose van ABN AMRO.
Voor meer informatie:
Nadia Menkveld
ABN AMRO
06 13 54 51 47
nadia.menkveld@nl.abnamro.com