Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Anton Potgieter - The Logistics Group

TLG zet schip in om hoofd te bieden aan aanhoudende congestie in de haven van Durban

“De citrusoogst ziet er veelbelovend uit en zal zo'n 10% groter uitvallen dan de recordoogst van 2018 en ongeveer 25% tot 30% groter zijn dan de oogst van vorig jaar," begint Anton Potgieter, directeur van The Logistics Group. "Onze FPT-terminal in Point, een voorstad van Durban zit nokvol."

"Het zeer goed verlopen grapefruitseizoen is onlangs geëindigd en vanaf nu komen de eerste sinaasappelen weer binnen."

Het was nogal een uitdaging omdat de haven gedurende de eerste twee maanden van de lockdown op slechts 50% van haar capaciteit functioneerde. Koelschepen moesten lang wachten tot ze de haven binnen konden varen en er ontstonden knelpunten omdat alleen essentiële vracht mocht worden gelost en niet-essentiële goederen moesten worden opgeslagen.  

Het aanvankelijke tekort aan koelcontainers tijdens de lockdown is verbeterd. Een deel van de achterstand werd opgevangen door conventionele verscheping maar er is nog altijd sprake van achterstanden die nu geleidelijk minder worden.  

Het nieuwe normaal: Een stop-start-economie
“We zijn zeer tevreden over de aantallen maar maken ons wel zorgen over het feit dat Durban weleens hinder zou kunnen ondervinden van blank sailings waarbij rederijen de haven overslaan. Ik vrees dat dit zou kunnen komen omdat Zuid-Afrika nog aan het begin van de Covid-19-crisis staat en de mogelijke piek aan besmettingen in september of oktober wordt verwacht. We moeten dus blijven functioneren in een stop-start-economie, waarin mensen in quarantaine gaan terwijl anderen weer aan de slag kunnen. Deze stop-start-economie heeft zijn invloed op alles en dat is te merken in de haven van Kaapstad. Het zijn lastige omstandigheden om onder te werken en iedereen is een beetje gespannen," zegt hij. 

Het laden van fruit op een conventioneel schip bij FPT in Kaapstad (foto's: FPT)

Binnenvaartschip voor de beruchte congestie in Bayhead Road
FPT is een groot pluspunt voor The Logistics Group, een compagnon van Capespan, met terminals in Port Elizabeth, Kaapstad en Durban, waar de drukte op de weg berucht is. 

FPT Durban verwerkt 16% tot 20% van alle citrus en beschikt over een palletcapaciteit van 16.000 tot 18.000 pallets. De terminal bevindt zich tegenover de Duban Container Terminal (DCT) in de baai en tijdens de piekaanvoer van citrus (zoals nu) ontvangt de faciliteit dagelijks meer dan honderd koelopleggers. 

De pallets met citrus worden in koelcontainers geladen maar daarna moet er een afstand van tien kilometer over de weg worden afgelegd naar de Durban Container Terminal, een frustrerende rit die tussen de  6 en 26 uur in beslag kan nemen. 

Iedere dag weer rijden er meer dan tweeduizend vrachtwagens over de éénbaans Bayhead Road naar de terminal, hetgeen leidt tot enorme verkeersopstoppingen, die tot ver in Durban hinder veroorzaken. 

"Het is altijd weer een probleem," zucht hij, maar het bedrijf heeft de havenautoriteiten een slim voorstel voorgelegd.

Schip kan het equivalent van 4 kilometer aan file van vrachtwagens van de weg halen
“We willen de koelcontainers met een binnenvaartschip binnen de haven van Durban vervoeren. De afstand is niet zo groot. Wie fit genoeg is, zou het zelfs kunnen zwemmen. Het is daarom veel voor de hand liggender dan een vrachtwagen de weg op sturen naar de terminal. Momenteel bedragen de vertragingen voor de vrachtwagens tussen de zes en 26 uur. Het bestaande systeem werkt dus niet. Door een schip in te zetten kunnen we iedere dag zo'n 240 vrachtwagens van de weg houden, en dat staat gelijk aan ongeveer vier kilometer file." 

Andere stakeholders in Durban zijn het erover eens dat het een uitstekend idee is. Potgieter overweegt zelfs om een elektrisch schip aan te schaffen om de koolstofuitstoot van het initiatief nog verder te reduceren.  

"De onderhandelingen zijn al in een vergevorderd stadium. Het idee is nog niet goedgekeurd dus ik heb mijn schip nog niet aangeschaft. Ik ben echter wel zeer positief dat we op korte termijn toestemming zullen krijgen."

Hij voorspelt dat de inwoners van Durban uit dankbaarheid een standbeeld voor het schip op zullen richten. 

Gepatenteerde zak voor transport van vloeistoffen ontwikkeld door inhouse techbedrijf 
Een zeer recente aanwinst is een gepatenteerde zak voor het transporteren van vloeistoffen, zoals diesel, olie, melasse, zonnebloemolie en soja-olie. De zak kan worden opgevouwen wanneer hij niet wordt gebruikt en biedt een oplossing voor de inefficiënties van bulktransport, omdat de kiepwagens die mijnbouwproducten naar de haven brengen doorgaans leeg terugkeren. 

Video van de zak die werd ontwikkeld voor het bulktransport van vloeistoffen

FPT heeft haar koelhuizen in zowel Port Elizabeth als Kaapstad gesloten omdat er steeds meer koelhuizen werden gebouwd op teeltbedrijven om te kunnen beantwoorden aan de eisen van de steeds talrijker sterilisatie-markten.

Port Elizabeth is nu een terminal voor mineralen in bulk, van waaruit mangaan uit de Noordkaap wordt verladen. 

In Kaapstad worden naast versproducten ook bulkgoederen zoals mest en graan geëxporteerd. 

Containers buiten de kantoren van FPT

Matola Cargo Terminal
Het bedrijf heeft acht jaar geleden haar koelhuizen in de haven van Maputo gesloten omdat de vraag naar deze dienstverlening steeds zwakker werd. Koelschepen deden deze haven minder vaak aan en Zuid-Afrikaanse telers besloten om zich op binnenlandse havens te richten. 

Samen met de Matola Cargo Terminal (MCT) verplaatste het bedrijf haar activiteiten landinwaarts, waar zij koelhuizen en een distributiecentrum bouwde, evenals een Toyota-heftruckkantoor in Mozambique.   

Vanuit deze dochteronderneming richt het bedrijf zich ook op logistieke oplossingen voor het transport van mijnen naar havens. Zo wordt er chroom vanuit de regio Steelpoort naar de haven van Maputo verladen via het gloednieuwe intermodale grens spoordepot, waardoor exporteurs tijd en geld kunnen besparen. 

Contour Logistics
Binnen de The Logistics Group bestaat er ook een bedrijf dat gespecialiseerd is in vrachtexpeditie genaamd Contour Logistics.

Dit bedrijf probeert het aandeel algemene vracht te vergroten om de activiteiten buiten de seizoenen van groenten en fruit aan te vullen.

Het bedrijf levert ook stuwadoorsdiensten voor rederijen die niet afmeren in de haventerminals van Transnet. 

De terminal van FPT in de haven van Kaapstad

Voor meer informatie:
Anton Potgieter
The Logistics Group
Tel: +27 21 001 4764
Email: anton@tlg.co.za
http://tlg.co.za/

Publicatiedatum: