Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Haven Moerdijk heeft primeur met containerschip op batterijen

Havenbedrijf Moerdijk kan opnieuw een duurzaamheidsprimeur melden. Vervoerder CCT neemt dit jaar als eerste een volledig elektrisch aangedreven containerschip in gebruik dat wordt aangedreven met batterijen. Het laadpunt hiervoor komt in Moerdijk.

De Alphenaar ziet eruit als een gewoon binnenvaartschip. In de machinekamer is meteen te zien dat het geen doorsnee vaartuig is. Er zit geen traditionele verbrandingsmotor meer in. Ook geen geur van olie en smeer. Op de voorkant van het schip staat een container met een groot aggregaat dat op basis van diesel stroom opwekt. “Dat was een eerste stap. Maar nu vervangen we de diesel en het aggregaat door een accupakket. Hiervoor bouwen we op onze terminal in Moerdijk het laadpunt”, vertelt CCT-directeur Luc Smits.


Luchtfoto: Paul Martens

Exportbier
De Alphenaar (en twee andere soortgelijke schepen) is speciaal ontwikkeld voor Nederlands grootste bierbrouwer, die ‘groen’ hoog in het vaandel heeft staan. Het schip wordt ingezet om het exportbier vanuit Zoeterwoude -via de CCT-terminal in Alphen- naar Moerdijk te vervoeren. Per vracht 52 containers vol met bier (2,5 miljoen flesjes). Vanuit Moerdijk gaat het bier naar Rotterdam en Antwerpen voor transport naar alle uithoeken in de wereld.

Smits vertelt dat de Alphenaar daarom steeds hetzelfde traject vaart, op en neer tussen de eigen CCT-terminals. “Zo kunnen we het verwisselen van de batterijen efficiënt organiseren. We hebben voor Moerdijk als laadplek gekozen. Een logische keuze. Moerdijk is natuurlijk een belangrijk kruispunt voor diverse vaarwegen. In de toekomst hopen we de investering in de oplaadinfrastructuur breder in te zetten; ook voor andere vervoerders.”

100% groen
Volgens Smits snijdt het mes in Moerdijk aan meerdere kanten. “Hergebruik van restafval waarvan groene stroom wordt gemaakt is precies wat we nodig hebben. Dat gebeurt in Moerdijk volop. Dat betekent dat we onze batterijen straks 100% groen kunnen laden. We zijn niet gedwongen om energie te gebruiken van een centrale die nog met steenkolen werkt.”

Hoe ziet Smits zelf de impact van deze vernieuwing voor de toekomst? “Toen ik de eerste Tesla zag, moest ik er om lachen. Ik geloofde er niet in. Kijk waar we nu staan. Ik ben er heilig van overtuigd dat we in de binnenvaart aan de vooravond staan van een soortgelijke vernieuwing.” Belangrijke aanjager is volgens hem, naast duurzaamheid, dat onderhoudskosten van elektrisch varen aanzienlijk lager liggen dan bij de traditionele aandrijftechniek van de verbrandingsmotor. “Er zijn minder draaiende delen die verslijten of kapot gaan. Ook dat is vergelijkbaar met de elektrische auto. Je hoort de schepen straks ook niet meer. Vergeet het geluid van een stampende dieselmotor. De Alphenaar gaat geruisloos over het water.”      

Havenbedrijf Moerdijk
Vanuit het Havenbedrijf Moerdijk wordt verheugd gereageerd op de ontwikkeling. “Het is een mooie en belangrijke stap in het verduurzamen van de binnenvaart. We zijn er dan ook trots op dat CCT deze nieuwe technologische ontwikkeling omarmt en daarmee ook de haven van Moerdijk verder verduurzaamt. Niet voor niets stimuleren wij dit door voor dit type schepen geen havengeld in rekening brengen, conform de afspraken die zijn gemaakt in de Green Deal Zeevaart, Binnenvaart en Havens”, reageert Directeur Ferdinand van den Oever.

ZES
De batterijen van de Alphenaar zijn afkomstig van Zero Emission Services, kortweg ZES. Speciaal opgericht voor de verduurzaming van de binnenvaart. Het bedrijf levert niet alleen de verwisselbare batterijcontainers met groene stroom, maar ook alle infrastructuur en voorzieningen zodat scheepseigenaren er gebruik van kunnen maken. CCT is het eerste bedrijf waarmee ZES een contract heeft gesloten.

ZES geeft de verduurzaming van de binnenvaart een stevige duw in de rug. Met de transformatie van de diesel-aangedreven schepen naar volledig elektrisch aangedreven vervoer, levert de binnenvaartsector een belangrijke bijdrage aan de realisatie van het klimaatakkoord.

Minister
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat steunt ZES dan ook. Minister Cora van Nieuwenhuizen: “Nederland is koploper duurzaam goederenvervoer over water. Ruim een derde van alle goederen en 80 procent van de bulk gaat via de binnenvaart. Dat haalt niet alleen veel vrachtwagens van de weg en is dus goed voor de filebestrijding, maar een binnenvaartschip stoot ook nog eens veel minder CO2 uit. Deze voorsprong bouwen we nu nog verder uit met deze nieuwe elektrisch aangedreven binnenvaartschepen.”

Voor meer informatie:
Havenbedrijf Moerdijk
Plaza 3, 4782 SL Moerdijk
+31(0)168 38 88 88
www.portofmoerdijk.nl 

Publicatiedatum: