Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Günther Maters "Ik ben een groot voorstander van meer samenwerking tussen de vervoerders"

Koeltrans Angeren 10 jaar en 100 eigen vrachtwagens verder

Tholen - Tien jaar geleden startte Günther Maters met Koeltrans Angeren. Een decennium later zijn er vestigingen in Duitsland en Roemenië bijgekomen, is de honderdste eigen vrachtwagen in de vloot gegaan en is men in Bemmel druk bezig om in september de nieuwbouw te openen. "Het is ongelofelijk hard gegaan", blikt de eigenaar van het transportbedrijf terug.

"We zijn in 2010 in een slechte tijd gestart. We zaten middenin de financiële crisis en veel mensen zaten in de problemen. Ook door vervoerders werd er veel geklaagd. Wij begonnen echter met een frisse start en een nieuw automatiseringssysteem. Dat positieve verhaal sloeg aan bij de klanten. Dan begin je te groeien en komen er dingen op je pad", vertelt de vervoerder.

Koeltrans Angeren richt zich op het vervoeren van groenten, fruit, bloemen en planten van en naar Duitsland, zowel met complete vrachten als groupage. Daarnaast is Günther ook directeur van de expeditietak Trax dat zich richt op de e-commerce-achtige logistiek door heel Europa. "Dagelijks heeft Trax auto's rijden naar Milaan, Parijs, Madrid, Oslo en Mälmo. Voor Koeltrans Angeren rijden er dagelijks zo'n 120 auto's op de weg, voor Trax nog eens 110."

LNG en LZV
Hoe het bedrijf zo heeft kunnen groeien? "We proberen voorop te lopen en zijn dagelijks met onze klanten in contact hoe we de dingen beter kunnen doen. Qua verduurzaming maken we grote stappen. Zo hebben we inmiddels 12 LNG trucks en 6 LZV's in ons wagenpark. Dit bevalt ons erg goed. Ook onze klanten vinden dit erg belangrijk. Ik zie in eco-combi's een volgende mogelijkheid om ons op de kaart te zetten", vertelt de transporteur.

Het jubileum vindt plaats in een bijzondere tijd vanwege de Corona-crisis. "We zijn blij dat we nog redelijk aan het werk kunnen blijven. Ik ben dan ook trots op onze kanjers op de auto's, op kantoor en in de loods die ervoor zorgen dat de wielen blijven draaien en de klanten bediend blijven worden. In bepaalde sectoren merken we de impact wel, zo vervoeren we altijd veel beursmaterialen, maar dat is nu volledig stilgevallen", constateert Günther. "Onze grootste uitdaging vormen nu de retourvrachten. Je hoopt natuurlijk dat je de auto's vol uit Duitsland terug krijgt, anders kun je de winst aan het einde van de rit gelijk weer inleveren en heb je je voor niks druk gemaakt."

Dun lijntje tussen winst en verlies
Gevraagd naar de bedreigingen is de huidige situatie er volgens de vervoerder één van. "Je vraagt je nu toch meer dan anders af hoe de wereld er over een half jaar uitziet. Maar dat kan ook tegelijk weer kansen bieden. Concurrentie zal er altijd blijven, al is de koek in het AGF- en sierteeltvervoer wel aardig verdeeld. Daardoor zie je ook steeds meer samenwerking tussen vervoerders ontstaan en daar ben ik een groot voorstander van. We zitten samen in een mega marginale business. Het lijntje tussen winst en verlies is heel dun. Dan is het beter om samen dingen slim op te pakken dan ieder voor zich. Alleen kun je iets, samen kun je alles!"

"Vroeger waren we als Nederland het transportland bij uitstek. Onder druk van buitenlandse vervoerders is de wereld daar toch wat anders tegenaan gaan kijken.  En natuurlijk voelen wij de druk van bijvoorbeeld vervoerders uit Litouwen. De tarieven staan eigenlijk alweer vanaf het begin van het jaar onder druk. Je merkt dat er toch een stukje overcapaciteit is ontstaan, wat niet goed is voor de markt, maar dat is een reden temeer om de samenwerking te zoeken en daar slim mee om te gaan."

Jonge chauffeurs in de dop
Het vinden van chauffeurs is in de 10-jarige historie van Koeltrans Angeren nooit echt een probleem geweest. "We hebben daarbij het voordeel dat we in Bemmel gevestigd zijn en de enige in de regio zijn die met groenten en fruit op Duitsland rijden, dat zou bijvoorbeeld in het Westland wel anders zijn. Maar we krijgen nog altijd veel aanvragen binnen. Veel jongens beginnen rond hun vijftiende in de loods of in de wasstraat en zo leiden we jonge chauffeurs in de dop op. Planners zijn overigens een stuk lastiger te vinden."

"Enerzijds ben ik erg trots op de afgelopen tien jaar, anderzijds is het wel een bijzondere en onzekere tijd. Maar wij gaan ervoor en zien de toekomst positief in. De afgelopen periode zijn er hier weer 25 nieuwe auto's afgeleverd. Hoe we er over tien jaar voorstaan? Het zou best weleens kunnen dat we nog een keer verdubbeld zijn. Dat had ik tien jaar geleden nooit durven zeggen. Het is ook geen doel op zich, maar we gaan het ook niet tegenhouden."

Voor meer informatie:
Gunther Maters
Koeltrans Angeren
T +31 26 3252407
gunther@koeltrans.nl 
www.koeltrans.nl