Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Francesco Rastelli: "Prijzen nu op fatsoenlijk niveau"

Prijzen Italiaanse knoflook flink gestegen

Na twee jaar van lage prijzen, als gevolg van een aanbodoverschot, vooral uit het buitenland, is de prijs van Italiaanse knoflook sinds enkele maanden gestegen en heeft het een goed niveau bereikt, waardoor de producenten een deel van de eerder gederfde inkomsten kunnen terugverdienen.

"We hebben nog steeds voorraad van het lokale product, ondanks de grote vraag. In vergelijking met enkele maanden geleden zijn de prijzen gemiddeld met 30% gestegen," zegt Francesco Rastelli, directeur van de coöperatie Copap, die witte Piacentino knoflook, uien, sjalotten en tomaten levert, verpakt en op de markt brengt.

"De kwaliteit is uitstekend, maar de beschikbare hoeveelheden zijn gering, omdat we dicht aan het einde van het commerciële seizoen zitten. Wat de prijzen betreft, deze zijn afhankelijk van het type product. Ons vlaggenschip, de hoge kwaliteit knoflook, die al verwerkt en verpakt is, kan oplopen tot 5-6 euro per kilo. Maar het is wel nodig dit product op de juiste waarde te schatten en het te onderscheiden van het buitenlandse product."

In Italië zijn er verschillende soorten knoflook en allemaal met verschillende kenmerken. De Piacenza onderscheidt zich door een intens aroma. Kwantitatief gezien is Spanje de belangrijkste producent in Europa. "Wij willen ons onderscheiden van het buitenlandse product en ik denk dat de consument, vooral in deze tijden, op zoek is naar het nationale product. Onze kracht ligt in het natuurlijk drogen in de zon en in de ambachtelijke productie."

Een knoflookveld in Piacenza

De prijsstijging van de afgelopen maanden is niet te wijten aan het coronavirus: "Ik denk niet dat gezinnen meer knoflook eten omdat ze meer tijd thuis doorbrengen. De verkochte hoeveelheden zijn niet zo hoog dat ze de prijzen hebben doen stijgen. Om nog maar te zwijgen van het feit dat de horeca is gestopt. In feite hebben we een terugkeer naar een normale situatie gezien: de prijzen waren vroeger te laag, terwijl ze nu op een fatsoenlijk niveau liggen."

De Copap-coöperatie brengt ook haar eigen sjalotten en uien op de markt. "De uien zijn bijna op met zeer bevredigende prijzen ondanks het niet zo grote aanbod," besluit Rastelli.

Voor meer informatie:
Francesco Rastelli
Copap Soc. Coop. Agricola
Via Breda 86,
29010 Monticelli d'Ongina (PC), Italië
+39 0523 829456
info@copap.it
www.copap.it

Publicatiedatum: