Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Havens Rotterdam en Antwerpen: Geen reden tot paniek, wel minder 'trafiek' door Coronavirus

Hoewel er inmiddels meerdere besmettingen met het Coronavirus, ook wel bekend als Covid-19, zijn in Europa, is er geen reden tot paniek, zo meldt de haven van Antwerpen. Tot op vandaag zijn er geen gevallen van het Covid-19 virus gemeld in de haven van Antwerpen. De havenwerking komt dus momenteel zeker niet in het gedrang. Er worden dan ook, naast de standaard procedures, geen aanvullende maatregelen geadviseerd. Port of Antwerp volgt permanent de adviezen van WHO, EU, FOD Volksgezondheid (Saniport) en FOD Mobiliteit op.

Alle inkomende schepen moeten een Maritime Declaration of Health (MDH) voorleggen, waarbij de kapitein 24 uur voor opvaart moet aangeven of er zieken of vermoedens van zieken aan boord zijn, evenals een lijst van de laatste tien havens. Het schip wordt daarop door Saniport gescreend. Is er een vermoeden, dan kan het verplicht worden voor de kust te blijven en kan daar een dokter aan boord gaan. Het zal dan geen loods krijgen en niet opvaren naar de Antwerpse haven.

Economische impact op goederentransport
Als gevolg van het Coronavirus zijn er momenteel circa 20% minder afvaarten in China. Wereldwijd is de verwachting dat het zal leiden tot een vermindering van het containervervoer van 1% over heel 2020. In de haven van Antwerpen wordt op basis van voorlopige prognoses geschat dat door de coronacrisis een maand trafiek op China verloren zal worden. Dat komt overeen met 115.000 containers, of 7% containertrafiek van en naar China. China is voor Antwerpen de tweede handelspartner na de VS. Vorig jaar groeiden de containervolumes van Antwerpen op China met 16% tot 1,39 miljoen 20 voetcontainers (TEU).

GGD acht kans op besmetting in haven van Rotterdam klein
Ook de haven van Rotterdam meldt dat er door de GGD-Rijnmond nog steeds aangegeven wordt dat de kans op een besmetting -zeker in de haven- erg klein is. Er worden dan ook, naast de reguliere hygiënevoorschriften, geen aanvullende maatregelen geadviseerd. De GGD Rotterdam-Rijnmond baseert zich hierbij op het advies van het landelijke Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM).

Normaal gesproken gaat circa 45% van de intercontinentale containers in Rotterdam van of naar Azië. Als gevolg van het Coronavirus zijn er momenteel circa 20% minder afvaarten in China. Wereldwijd is de verwachting dat het zal leiden tot een vermindering van het containervervoer van 1% over heel 2020.

In de haven van Rotterdam zijn de eerste gevolgen van het Coronavirus inmiddels ook merkbaar. De verwachte volumes bij alle goederenstromen blijven achter ten opzichte van de oorspronkelijke prognoses, waarbij het effect op het containertransport het grootste is. Mocht de verspreiding van het Coronavirus verder doorzetten, dan is de verwachting dat er in de haven van Rotterdam zo’n 2 miljoen ton goederen per maand minder wordt overgeslagen.

Bron: Port of Antwerp, Port of Rotterdam

Publicatiedatum: