In het kader van haar missie om tegen eind 2021 CO2-neutraal te worden als bedrijf biedt Delhaize vanaf vandaag Be-climate bananen aan die 100% CO2-neutraal is. Dankzij reducerende en compenserende maatregelen vanaf het planten over het transport tot het product in de winkel aankomt, zorgt dit ervoor dat de CO2-impact van de bananen 100% gecompenseerd wordt. Delhaize gaat op basis van dit typevoorbeeld andere groenten en fruit CO2-neutraal maken via klimaatbeschermingsprojecten. Alle initiatieven rond CO2 passen in het Lion’s Footprintprogamma waarmee Delhaize de strijd aangaat tegen overtollig plastic, CO2-uitstoot en voedselverspilling.
Hoe wordt een banaan CO2-neutraal? In de eerste plaats heeft Delhaize in samenwerking met Port International berekend hoeveel CO2 een banaan uitstoot. Uit berekeningen blijkt dat per kilo banaan er gemiddeld 0,9 kilo CO2 wordt uitgestoten. Voor het totale verkoopvolume op jaarbasis maakt dit dus 7.110.000 kilo CO2. Op basis daarvan heeft Delhaize bekeken hoe in eerste instantie de uitstoot van CO²-doorheen de supply chain kunnen verminderen. Binnen dit proces onderscheidt Delhaize zowel het kweken van de bananen, het transport, het rijpen en het aanleveren van de producten. Op die manier omvat dit het integraal proces vanaf het kweken tot wanneer het product in de winkel aankomt.
"De focus van dit proces ligt in de eerste plaats op het reduceren van de CO2-uitstoot. Zo wordt erop toegekeken dat het transport groener en duurzamer georganiseerd wordt, dat de verpakking duurzaam is en dat er gebruik gemaakt wordt van groene energie. De uitstoot die we niet kunnen reduceren willen we toch compenseren om op die manier CO2-neutraal te worden. Dit doen we door klimaatbeschermingsprojecten te ondersteunen. Zo wordt een drinkwaterproject in Cambodja en een herbebossingsproject in Peru ondersteund om het overblijvende CO2-volume te compenseren. Delhaize bekijkt nu op basis van dit pilootproject om andere fruitsoorten toe te voegen aan dit CO2-neutraalprogramma. Een eerste product dat in aanmerking zou komen zijn aardbeien", aldus Delhaize.
Lion’s footprint is een actieprogramma dat Delhaize op alle fronten wil voeren om de ecologische voetafdruk van het bedrijf te verkleinen. Dit plan bestaat uit drie grote delen: een ambitieuze doelstelling om plastic neutraliteit te bereiken, een neutrale balans op gebied van voedselverspilling te verkrijgen en koolstofneutraliteit! Met de hulp van alle medewerkers en aangesloten winkels gaat Delhaize de uitdaging aan om van Delhaize de eerste Belgische retailer te maken die zijn ecologische voetafdruk neutraliseert.
www.delhaize.be/thelionsfootprint