Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Efficiënte bezorging Picnic biedt kansen voor sector

"25.000 bestelauto's minder op de weg dankzij slimme regeling"

De slimme distributie van online supermarkt Picnic is een voorbeeld van duurzame en efficiënte logistiek in steden en woonwijken, aldus Walther Ploos van Amstel, bedrijfseconoom en lector stadslogistiek aan de Hogeschool van Amsterdam. "Als andere bezorgbedrijven met fijnmazige distributie op dezelfde manier ideale routes uitzetten, zijn er 25.000 milieuvervuilende bestelauto’s minder nodig in Nederlandse steden. Dat is niet alleen goed voor het milieu en de leefbaarheid, maar scheelt de sector ook nog eens 1,5 miljard euro per jaar."

Hij wijst op het belang van slimme distributie nu steden steeds meer dichtslibben. “Bestelauto’s worden steeds belangrijker in de stadslogistiek door de groei van de horeca en online aankopen door consumenten en bedrijven. Intussen worden zendingen kleiner en de klant ‘tijdkritischer’. Die groei is slecht voor de leefbaarheid en aantrekkelijkheid van steden en woonwijken: opstoppingen, verkeersonveiligheid en ongezonde lucht.” Volgens Ploos van Amstel kunnen bestelauto’s en -voertuigen (vrachtfietsen, compacte bestelvoertuigen) beter worden ingezet. Het algoritme ‘VROOM’ dat Picnic zelf ontwikkelde, noemt hij daar een goed voorbeeld van.


Joris van Tatenhove

Wereldrecords
Dankzij dit slimme algoritme kan Picnic zo efficiënt mogelijk leveren aan zijn klanten. De bedenker, Joris van Tatenhove, heeft hiermee een oplossing gevonden voor een aloude logistieke uitdaging, het zogeheten ‘travelling salesman problem’. Kortweg gaat het erom hoe je met zo weinig mogelijk voertuigen en een zo kort mogelijke afstand van plek A naar allerlei andere plekken gaat, om uiteindelijk weer bij plek A terug te keren.

Met zijn stappenplan en wiskundige berekeningen heeft Van Tatenhove voor Picnic de kennis toegepast op VROOM. Op basis van literatuuronderzoek en allerlei berekeningen bedacht hij de meest efficiënte oplossingen in twee categorieën: korte trips en heel veel klanten die vlak bij elkaar zijn en korte trips en heel veel klanten die willekeurig bediend moeten worden. Ondertussen zijn anderen ook met het probleem bezig, dus voor Van Tatenhove is er altijd werk aan de winkel. “Het probleem is mooi en groot genoeg om hier je hele leven mee bezig te zijn”, aldus de wiskundige.

Planning voorspelbaar maken
Voorheen besteedde Picnic de optimalisatie van routeplanning uit. Sinds Picnic volgens de formules van Van Tatenhove werkt, is de efficiency gemiddeld met ruim 10 procent toegenomen. Zo werd de bezorging in Utrecht 16 procent efficiënter en ging het in Den Haag en Rotterdam om 17 procent. Door verschillende beperkingen wordt Picnic gedwongen creatief te zijn. Ten eerste rijdt Picnic met elektrische wagentjes met een specifieke actieradius. Daarnaast bezorgt de online supermarkt binnen een ‘timewindow’ van 20 minuten.

Volgens Ploos van Amstel is de online supermarkt met het algoritme in staat om ‘de spreiding in planning voorspelbaar te maken’. “Plan-onzekerheid is een grote margekiller voor de logistieke sector. De factor reistijd is in de stad erg onzeker, je weet immers nooit wat je tegenkomt. Picnic wil met het algoritme het onzekere voorspellen. Je hebt minder voertuigen nodig, bent de klant beter van dienst en neemt stress weg bij de chauffeur. Het algoritme is slim bedacht en goed inzetbaar in vergelijkbare distributienetwerken die we vinden in pakket- en maaltijdbezorging. Dat geldt ook voor de bouwlogistiek, horeca en de facilitaire bevoorrading.”

Winst
De expert stadslogistiek heeft becijferd dat er op basis van Picnics werkwijze winsten te behalen zijn voor andere bezorgbedrijven in Nederland. “Als je de voertuigen 10 procent efficiënter inzet, kun je 1 op de 10 bestelauto’s in de bezorging weghalen. Gebaseerd op de 250.000 bestelauto’s die fijnmazige distributie doen (zoals pakketleveringen en leveringen aan de horeca, kantoren en winkels), scheelt dat zo’n 25.000 voertuigen en zo’n 40.000 chauffeurs. En daarmee bespaar je weer veel ruimte, wat een steeds groter probleem in steden is.” Ploos van Amstel baseert zich op cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) en Topsector Logistiek, een samenwerkingsverband tussen ondernemers, onderzoekers en overheden.

Ook op gebied van uitstoot van CO2 en fijnstof en brandstofverbruik is er winst te behalen. Daarvoor hoeven ze niet eens elektrisch te rijden. “Ik zie de besparing als maximaal 5 procent. Het scheelt aan- en afrijtijd naar de stad of wijk omdat je meer zendingen kunt doen met minder voertuigen. Met 80 procent aandeel in de stadslogistiek is het ook wel nodig dat de bestelauto schoner wordt.”

Voor meer informatie:
Picnic
E: service@picnic.nl  

 

Publicatiedatum: