Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Wereldprimeur: elektrische Fiat Ducato komt medio 2020

 Fiat heeft deze week in Turijn het prototype van de volledig elektrische Ducato gepresenteerd. De Ducato-met-batterij is nadrukkelijk een studiemodel, dat pas medio 2020 op de markt komt, voor prijzen die dan ook nog niet bekend zijn. De vernieuwde Ducato met brandstofmotoren komt sneller op de markt. Na de komende zomer en met keuze uit vier diesel varianten en een motor op aardgas.

De elektrische Ducato wordt, en dat is vrij bijzonder, leverbaar in alle carrosserievarianten (zes lengtes, drie hoogtes), met laadruimte die varieert van 8 tot 17 kubieke meter. Bovendien komt de nieuwe bestelauto in speciaal afgestemde versies die passen bij zes gebruikersprofielen. “Daarmee kunnen wij zeventig procent van de klantenkring bedienen”, zegt Stéphane Gigou, de hoogste baas van Fiat Professional. Hij beschrijft de elektrische Ducato vol trots als “een heel stille bestelauto die een hoop lawaai gaat maken in de wereld van de light commercial vehicles.”

Brood verdienen
De cijfers, al hebben die nog betrekking op het prototype, zijn veelbelovend. De e-Ducato gaat keuze bieden uit twee batterijpakketten (45 kW en 79 kW), wat voor bestelbussen van dit formaat tamelijk spectaculaire actieradiussen mogelijk moet maken van respectievelijk 220 en 360 kilometer. Laden duurt drie tot zes uur, maar in dertig minuten kan ook even snel 100 kilometer aan de actieradius worden toegevoegd.

Het belangrijkste wat Fiat over de elektrische Ducato in Turijn zei, was echter dat de auto in het komende jaar, mede aan de hand van tests bij gebruikers, dermate zal worden doorontwikkeld dat een ondernemer er ook écht zijn brood mee kan verdienen. “We willen dat de koper zijn diesel direct vergeet en daar ook totaal niet naar terugverlangt”, stelt Domenio Gostoli, hoofd ontwikkeling Elektrische Voertuigen bij Fiat Professional.

Negentraps automaat
De onthulling van de elektrische Ducato was het hoogtepunt van de perspresentatie van het vernieuwde model. De ‘gewone’ Ducato is er vanaf augustus met keuze uit vier dieselsterktes (120, 140, 160 en 180 pk) en kan ook op aardgas (CNG) worden geleverd. Dat betreft een opvallend stille 3,0 liter viercilinder motor met 140 pk. In september wordt een prettig schakelende negentraps automaat leverbaar, die Fiat samen met de specialisten van ZF ontwikkelde. Die automaat zorgt voor 5 tot 12 procent meer trekkracht bij de dieselmotoren, hij wordt niet leverbaar op de CNG-versie. De prijzen van de vernieuwde Ducato worden later dit jaar bekend gemaakt.

Publicatiedatum: