In het kader van de door de World Avocado Organization (WAO) georganiseerde persreis in Málaga bezocht FreshPlaza de faciliteiten van Trops, een van de twee Spaanse bedrijven die deel uitmaken van deze organisatie.
Coöperatie Trops heeft meer dan 2.500 telende partners in Spanje en Portugal en een oogst van ongeveer 18.000 ton avocado. Hiermee is Trops het grootste teeltbedrijf van Spanje: goed voor ongeveer 40% van de totale nationale oogst met een volume dat drie keer zo hoog ligt als dat van het op een na grootste Spaanse avocadoteeltbedrijf.
De plantages van het bedrijf (meer dan 1.800) zijn verdeeld over verschillende teeltregio's in Spanje (zoals Málaga, Granada, Valencia en Cádiz) en Portugal, waar Trops al over een areaal van meer dan 1.500 hectare beschikt, bewerkt door 80% van de avocado- en mangotelers in het land. In november hoopt het bedrijf in Tavira nieuwe faciliteiten te openen, met een oppervlakte van 4.000 vierkante meter, om tussen de 10.000 en 15.000 ton Portugees fruit af te kunnen zetten.
Enrique Colilles, directeur van Trops.
Het Spaanse seizoen van Hass avocado loopt van november tot mei. Daarom importeert Trops gedurende de rest van het jaar avocado's uit Peru en Chili. "We importeren ongeveer 30% van de totale oogst die we afzetten, om te kunnen blijven leveren aan onze meest trouwe klanten, vooral in Frankrijk, Spanje en Portugal. We werken graag samen met de Franse groothandelaren, die hoogwaardig fruit weten te waarderen en daar eerlijke prijzen voor betalen", legt directeur Enrique Colilles uit.
Volgens de directeur neemt de bevolking in La Axarquía, in Málaga, toe dankzij de sector van tropisch fruit, aangezien deze het hele jaar door werkgelegenheid biedt. "Terwijl in het grootste deel van Spanje mensen de plattelandsgebieden verlaten om naar de grote steden te trekken, gebeurt het tegenovergestelde in La Axarquía", stelt hij. "De telers in dit gebied bezitten gemiddeld 2,5 hectare aan teelt per persoon, wat een gemiddeld inkomen van €25.000 tot €30.000 per jaar oplevert".
Vanuit de WAO staat er voor dit jaar een promotie van de Spaanse avocadoconsumptie gepland. Deze wordt georganiseerd vanuit de WAO en gefinancierd door de bedrijven die deze organisatie vormen. Daarnaast heeft Trops aangekondigd dit jaar ook een grote televisiecampagne te gaan introduceren om de mangoconsumptie onder Spanjaarden te bevorderen.
"Het moet opgemerkt worden dat de Spaanse mangoteelt sterk is gegroeid in de afgelopen jaren en dat het huidige volume, dat rond de 30.000 ton ligt, in de komende seizoenen zal verdubbelen". Er zijn nog steeds veel Spanjaarden die niet bekend zijn met het product en niet weten dat het in hun land geteeld wordt. Hetzelfde geldt voor de avocado, waarvan we de consumptie per hoofd van de bevolking in Spanje via de WAO hopen te verhogen", stelt Enrique Colilles.
Middenin het Spaanse avocadoseizoen komt er dagelijks zo'n 250.000 kilo fruit binnen in de centrale van Trops. Gedurende het Spaanse mangoseizoen is dat zo'n 400.000 kilo. Het bedrijf biedt meer dan 1.200 productvarianten op basis van de verpakking, kwaliteit en maten.
Het bedrijf heeft een volledige digitalisering doorgevoerd in het beheer en de controle van de oogst van zijn partners, die reeds beschikken over een applicatie waarmee ze de ontwikkeling van hun gewassen kunnen volgen.
Op de kwaliteitsafdeling worden continu tests uitgevoerd.
Daarnaast is het de filosofie van de coöperatie om op duurzame wijze te groeien. Hiertoe beschikt Trops al over zonnepaneelinstallaties, die 30% van de benodigde energie leveren. Verder maakt het bedrijf vrijwel geen gebruik van producten die schadelijk zijn voor het milieu en zet het zich in voor de geleidelijke vermindering van het gebruik van plastic. Dit jaar is Trops erin geslaagd het gebruik van dit materiaal met 30% terug te dringen.
Voor meer informatie:
Enrique Colilles
TROPS
T: +34 952500462
e.colilles@trops.es
www.trops.es