Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Zorgen over grondafhandeling Schiphol en kostenontwikkeling luchtvracht

Er zijn zorgen over de stapeling van heffingen in de luchtvaart en de gevolgen voor de concurrentiepositie van de Nederlandse luchtvaart. Zo is alleen al de voorgestelde vrachtvluchtenheffingen meer dan een verdubbeling in vergelijking met de luchthavengelden, meldt Evofenedex. Om dit in kaart te brengen, pleiten ze voor een gedegen benchmarkonderzoek met concurrerende vrachtluchthavens zoals Luik, Brussel, Frankfurt en Parijs. Ze krijgen steun uit politieke hoek.

De SP en VVD willen moties indienen om de positie van luchtvracht te verbeteren. Kamerlid Cem Lacin (SP) wil dat het kabinet gaat snijden in het aantal afhandelaars op Schiphol om zo de kwaliteit van de afhandeling te verbeteren. VVD’er Remco Dijkstra maakt zich zorgen over de stapeling van heffingen in de luchtvaart en de concurrentiepositie van Schiphol.

Stapeling heffingen luchtvaart
Dijkstra verzoekt in zijn motie de regering om dit najaar een overzicht te geven van de kostenontwikkelingen door deze heffingen voor de afgelopen en komende vijf jaar. Samen met Dijkstra deelt Evofenedex de zorgen over de kostenontwikkelingen, schade aan de concurrentiepositie en daarmee de exportkansen voor ondernemers.

Terugbrengen aantal afhandelaars Schiphol
Lacin verzoekt in een motie om het aantal afhandelaars op Schiphol terug te brengen tot twee, omdat volgens hem de concurrentie tussen afhandelaars heeft geleid tot een neergang op arbeidsvoorwaarden en veiligheid.

Volgens Evofenedex leidt concurrentie tussen afhandelaars tot een scherpere prijs, maar kan dit ten koste gaan van kwaliteit en het uitblijven van investeringen. De organisatie deelt niet de mening dat er twee afhandelaars moeten overblijven, maar wel dat er meer balans moet worden gezocht tussen concurrentie en kwalitatief goede afhandeling. Dit zou kunnen leiden tot minder afhandelaars met meer investeringsruimte en een kwalitatief betere afhandeling van luchtvracht.

Bron: Evofenedex

 

Publicatiedatum: