Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Wat knoflook betreft is de Zwitser eerder conservatief"

Groenten zowel vers als verwerkt aanbieden: dat is al sinds vele jaren de firma H.J. Gabathuler, gevestigd in het Zwitserse Au. Het bedrijf begon in 1981 als paddenstoelengroothandel, maar tegenwoordig is het bedrijf uitgegroeid tot één van de vooraanstaande aanbieders van knoflook- en convenience-producten op de Zwitserse markt.



Knoflook is tegenwoordig één van de belangrijkste omzetpijlers van het bedrijf, bevestigd de junior manager Patrick Gabathuler. De knoflook wordt zowel vers alsook in verwerkte vorm aangeboden. "Het grootste deel van onze afzet bestaat uit heel gewone witte knoflook, die we hoofdzakelijk uit China afnemen. Alleen wanneer er voor korte tijd een tekort optreedt – zoals soms in de zomer het geval is – bieden we aanvullend knoflook uit Spanje aan. Voor de rest zien we dat de vraag naar verse knoflook op de Zwitserse markt het hele jaar door vrijwel gelijk blijft.“


Het bedrijf werd ooit opgericht als pure paddenstoelengroothandel

Focus op standaardproducten
Slechts weinig aanbieders in Zwitserland houden zich in dergelijk grote mate met knoflook bezig als H.J. Gabathuler. Naast de handel in verse knoflook is het bedrijf ook bezig haar assortiment aan diepgevroren en verwerkte knoflookproducten continue uit te breiden. Het bedrijf is de Zwitserse vertegenwoordiging van Bresc, het vooraanstaande bedrijf voor diepgevroren knoflook en kruidenmixen in Europa. "Bij de diepvriesvoeding zijn de marges echter zeer klein en de prijsdruk bijzonder hoog“, aldus Patrick. Sinds 2017 wordt ook het Israëlische merk Dorot exclusief in de Duitstalige landen aangeboden. "Deze productlijn staat nog in de kinderschoenen omdat de logistieke eisen voor de import naar Europa bijzonder gecompliceerd zijn. Hierbij staan we op het punt ons netwerk verder op te bouwen.“


De productlijn Bresc

Over het algemeen is de Zwitserse consument erg conservatief: "Bij ons lopen vooral de standaard knoflookproducten erg goed. Bio-knoflook wordt bijvoorbeeld slechts in beperkte hoeveelheden aangeboden, aangezien knoflook in eerste instantie een massaproduct is. Ook knoflook uit Zwitserse teelt wordt weinig aangeboden. Juist bij producten waar grote hoeveelheden van nodig zijn is de Zwitserse teelt erg gecompliceerd. 


Patrick Gabathuler: "De Zwitserse consument geeft vooral de voorkeur aan standaard knoflookproducten" 

Kleine verpakkingen staan op de voorgrond
Naast de knoflookhandel heeft het bedrijf zich in de loop der jaren gewijd aan de verkoop van paddenstoelen, kruiden en convenience-groenten. Wat betreft groenten tendeert de markt ook in Zwitserland in de richting van kleine verpakkingen, vertelt Patrick. "Vroeger kon men familypacks van 500-600 gram verkopen, nu bevat het merendeel van de verpakkingen 180 gram. Een soortgelijke tendens vertoont de diepvriessector: juist in de gastronomie worden de verpakkingen jaarlijks tendentieel kleiner. Zakken met bonen werden vroeger nog in verpakkingen van 10 kg verhandeld, later in zakken van 5 kg en tegenwoordig in zakken van 2 kg.“

Voor meer informatie:
H.J.Gabathuler AG
Hauptstrasse 145
9434 Au (SG), Schweiz
Tel: +41 (0)71 722 07 47
Fax: +41 (0)71 722 07 64 
info@gabathuler-foodmarketing.ch 
www.gabathuler-foodmarketing.ch 

Publicatiedatum: