Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Coopaman

Spanje: "Als de importheffing in Brazilië verhoogd wordt, kunnen we onmogelijk concurreren met Chinese knoflook"

Het Spaanse knoflookseizoen nadert zijn laatste fase. Naast de moeilijkheden waarmee telers al te kampen hadden in dit seizoen, dreigt nu ook het mogelijke verlies van concurrentievermogen in Brazilië, een belangrijke afzetmarkt. De prijsstijging van Chinese knoflook is echter een gunstige ontwikkeling met het oog op het komende seizoen.

"De overvloedige neerslag in mei 2018 tastte de kwaliteit van de oogst van paarse Spring knoflook sterk aan en in mindere mate ook die van witte Spring knoflook in Castilië-La Mancha. Als gevolg van de kwaliteitsproblemen daalden de prijzen aanzienlijk, hetgeen de start van de afzet van Morado knoflook bemoeilijkte. De prijzen van Morado knoflook liggen over het algemeen wat hoger dan die van Spring knoflook. Vanwege de situatie zagen we ons genoodzaakt om de prijzen van de Morado knoflook, een kwalitatief beter product waarvoor de teeltkosten veel hoger liggen dan voor de Spring knoflook, te verlagen", vertelt Rafael Polo, commercieel directeur van coöperatie Coopaman.

Volgens Polo vreest de Spaanse knoflooksector het verlies van de Braziliaanse markt na de aankondiging van de verhoging van de  importheffing van 19% voor Europese knoflook.

"De Braziliaanse markt is erg belangrijk voor ons. In tegenstelling tot de situatie voor andere bedrijven in de sector, is Brazilië voor ons niet een ontsnappingsroute in het geval van productopstoppingen in Europa, maar een markt die we met stabiele volumes bevoorraden. We werken met vaste klanten in dit land en hopen onze programma's met supermarktketens uit te breiden. Op dit moment is het nog niet duidelijk of de verhoging uiteindelijk toegepast zal worden of niet. We exporteren nog steeds naar Brazilië, zoals we altijd hebben gedaan. Als de verhoging uiteindelijk echter wel toegepast wordt, kunnen we gemakkelijk buiten spel worden gezet op deze markt, aangezien het onmogelijk zou worden om te concurreren met de Chinese knoflook".

Op dit moment betekent de snelle stijging van de prijzen voor Chinese knoflook goed nieuws voor de Spaanse knoflook. "Dit betekent dat de voorraden van Chinese knoflook afnemen. We hopen dat de bewaarcellen leeg achterblijven als het seizoen afgelopen is en dat we het volgende seizoen kunnen beginnen zonder voorraden van het vorige jaar".

“Met de aansluiting bij Unica Group zal onze aanwezigheid in Europese supermarkten groeien"

Na omstreeks een jaar van onderhandelingen heeft Coopaman een integratie-overeenkomst ondertekend met coöperatie Unica Group uit Almería. Vanaf 1 juni zal het bedrijf officieel onderdeel uitmaken van deze coöperatie. Unica Group zet jaarlijks ongeveer 400.000 ton groenten en fruit af. Hier zal per seizoen zo'n 20.000 ton aan knoflook bijkomen, vanuit Coopaman.

"Tot nu toe beschikte Unica slechts gedurende een paar maanden per jaar over knoflook, maar dankzij onze integratie zullen ze vanaf nu het hele jaar knoflook kunnen afzetten met constante volumes", stelt Rafael Polo. Waar het merendeel van de klanten van Unica Group werkzaam is voor grote Europese supermarktketens, is Coopaman, die meer dan 80% van zijn teelt exporteert, aanwezig in meer dan veertig landen. "Deze integratie zou voor Unica bij moeten dragen aan de uitbreiding van haar markten buiten de EU en voor ons wordt het veel gemakkelijker om onze aanwezigheid in Europese supermarkten te vergroten. We geloven dat samenwerking met supermarkten zal leiden tot betere afwikkelingen en een grotere stabiliteit in de afzet voor onze leden".

Coopaman opent dit jaar in Alberca de Záncara faciliteiten voor de vervaardiging van etherische knoflookolie. Het bedrijf wordt een pionier in Europa in de vervaardiging van dit product. Vanuit dezelfde faciliteiten zal het bedrijf ook vers gesneden producten gaan leveren, zoals gepelde knoflooktenen in vernieuwende verpakkingen, zwarte knoflook, knoflookpasta etc.

 

Voor meer informatie:
Rafael Polo
Coopaman
C/ General Borrero, s/n
16660 Las Pedroñeras
Cuenca, España.
M: + 34 639373567
T: +34 967160536
nacional@coopaman.com
www.coopaman.com

Publicatiedatum: