Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Onderzoek: Nederlandse supermarkt kan zich onderscheiden door divers assortiment versafdeling

In tegenstelling tot andere landen wordt de kwaliteit van verse producten in verschillende supermarkten in Nederland als consistent hoog gepercipieerd. Zo blijkt uit onderzoek naar de consumentenvraag van versproducten in veertien landen, dat slechts 19% van de ondervraagden significant verschil merkt in kwaliteit tussen de versafdelingen van supermarkten in Nederland. Dit staat tegenover 54% in Rusland, 40% in Spanje, 31% in Duitsland, 28% in de VS en 25% in België. Het “Fruit Logistica Trend Report 2019” is uitgevoerd door strategieconsultant Oliver Wyman en gepresenteerd op de Fruit Logistica in Berlijn.

“Het kwaliteitsniveau van versproducten in Nederlandse supermarkten is blijkbaar heel consistent in vergelijking met andere Europese markten. Dit zou gedreven kunnen zijn doordat de Nederlandse supermarktindustrie heel competitief is. Kwaliteit van vers is hier een voorwaarde om te kwalificeren en dus geen onderscheidende factor meer. Consumenten zijn goed geïnformeerd en stellen hoge eisen. Als niet aan deze eisen wordt voldaan, stappen ze over naar de concurrent”, zegt Coen de Vuijst, Partner bij Oliver Wyman.

Assortiment is de belangrijkste factor in bepalen van klanttevredenheid in vers (27% vs. 25% kwaliteit en 12% product presentatie). In tegenstelling tot kwaliteit, is assortiment wel een factor waar de consument sterke verschillen tussen supermarkten ziet en hiermee dus een belangrijkere factor in het bepalen van voorkeur voor een winkel of merk. Om zich te onderscheiden in vers, moeten supermarkten daarom investeren in is het versassortiment. Investeren loont, aangezien een tevreden klant komt 7% vaker terug en geeft 24% meer uit

Het onderzoek identificeert drie trends waar supermarkten slim op in kunnen spelen. Zo zijn klanten op zoek naar producten die gemakkelijk en gezond zijn. Denk aan voorgesneden groenten, bevroren fruit of vers pakketten. Daarnaast is het voor de klant belangrijk om op emotioneel niveau een connectie te maken met het product, wat resulteert in vertrouwen en loyaliteit. Retailers kunnen dit onder andere doen door de interactie in de winkel te verhogen, zoals door proeverijen, kooklessen of advies. De laatste trend is het winkelen met een zuiver geweten. De consument wil meer weten over de herkomst van het product, de milieu-impact, of het vrij van pesticiden is en of het fair trade is. Supermarkten kunnen hierop aanhaken door lokale en seizoensproducten aan te bieden, door te letten op duurzame verpakkingen of door producten uit te stallen zonder plasticverpakking (ook wel naked food genoemd). 

Voor meer informatie:
www.oliverwyman.com 

Publicatiedatum: