Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

400.000 beveiligde parkeerplekken nodig in Europa

Er moeten 400.000 beveiligde parkeerplekken voor vrachtauto’s bij in de EU, blijkt uit onderzoek van de Europese Commissie. Die maakt daar geld voor vrij en richt een expertgroep op die bekijkt hoe die plekken er moeten komen. TLN zit in die groep.

​​In het rapport​ is te lezen dat die 400.000 extra plekken op beveiligde parkeerplaatsen nodig zijn, omdat ladingdiefstal in Europa nu meer voorkomt dan ooit tevoren. 75% van de ladingdiefstallen vindt plaats op onbeveiligde parkeerplaatsen.

Chauffeurs verdienen comfortabele, veilige rust
De Europese Commissie hekelt bovendien de soms overvolle onbeveiligde parkeerplaatsen in Europa, waar chauffeurs zich soms gedwongen zien te parkeren op- en afritten naar en van de parkeerplaats. ‘Chauffeurs hebben geen andere keus dan te stoppen wanneer ze hun maximale rijtijd hebben bereikt en verdienen een comfortabele, veilige rust’, laat de Commissie weten.

Geld en expertgroep
De Europese Commissie laat weten geld uit het fonds Connecting Europe Facility beschikbaar te stellen voor beveiligde parkeerplekken. Een groep experts denkt met de Commissie mee over de vraag hoe Europa voor die extra plekken kan zorgen. In de groep zitten onder meer chauffeurs, vakbonden, transportbedrijven, vrachtautofabrikanten, expediteurs, ladingbelanghebbenden en verzekeraars. Namens TLN neemt security-expert Hélène Minderman zitting in de expertgroep.

Standaard voor veilige parkeerplaatsen
In het onderzoek werd ook geconstateerd dat er nu geen duidelijke standaard voor een veilige parkeerplaats bestaat. Er zijn nu verschillende labels (LABEL, VEDA en PSR), die erg van elkaar verschillen en ook niet eenduidig gecontroleerd worden. Daarom stellen de onderzoekers voor dat er één standaard komt voor veilige parkeerplaatsen.

Bron: TLN

Publicatiedatum: