Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Forse boetes voor beperkt zicht cabine

Handhavers in binnen- en buitenland lijken extra te controleren op het zicht vanuit vrachtauto’s. Diverse ondernemers hebben aangegeven forse geldboetes ontvangen te hebben omdat het zicht van de chauffeur door de ruiten van de cabine werd beperkt.
​​​Gordijnen, naamborden en apparatuur op het dashboard belemmeren het zicht van de chauffeur met alle veiligheidsrisico’s van dien. De wetgever stelt dat de chauffeur tijdens het rijden ​vrij zicht moet hebben​ door correcte voor- en zijruiten en de juiste spiegelbezetting- en instelling. Het gebruik van erkende camerasystemen is hierbij toegestaan. 

Check het zicht
TLN begrijpt dat chauffeurs hun cabine naar wens willen inrichten maar heeft ook begrip voor de controles op accessoires die het directe zicht vanuit de cabine belemmeren. Verkeersveiligheid staat immers hoog in het vaandel van TLN en haar leden. TLN beveelt daarom aan uw eigen voertuig(en) te checken op accessoires die het moeilijker maken goed naar buiten te kunnen kijken, voordat handhavers daarop beboeten. Een geldboete is zonde, een ongeval is onherroepelijk.

Jaarlijks vallen meerdere slachtoffers te betreuren ten gevolge van zogenaamde ‘dode hoek ongevallen’. De sector zet zich reeds jaren in om dode hoek ongevallen te voorkomen. Het voorlichtingsproject Veilig-op-Weg van TLN en Veilig Verkeer Nederland helpt daarbij.

Bron: TLN

 
 

Publicatiedatum: