Impulsaankoop
Vier op de tien jongeren snacken en snoepen in het algemeen meer dan ze zouden willen. Bijna de helft (48%) koopt snacks en snoep meestal in een impuls, vanwege de aanblik of geur. Vooral jongeren, die zichzelf te dik vinden, laten zich gemakkelijk verleiden tot ongezond eten. De verleiding om het te kopen is het grootst op school/universiteit en op het station.Minder ongezond en meer gezond eten aanbieden
De beste manier om te zorgen dat mensen gezonder gaan eten, is op meer plekken gezond eten aanbieden, denkt 53 procent. Ook ongezond eten duurder maken (36%) en op minder locaties snoep en snacks aanbieden (34%) zijn goede oplossingen volgens jongeren.Geen vettaks
Toch is 58 procent tegen het invoeren van een vettaks. Ruim een derde (35%) is wel voor. De helft (51%) van de jongeren geeft aan zelf minder ongezond te gaan eten als het duurder wordt; 40 procent denkt zich niks te zullen aantrekken van hogere prijzen.
Bron: 1V Jongerenpanel