
De coöperatieve telersvereniging heeft een nieuwe strategie geformuleerd, waarin fors ingezet wordt op digitalisering en verkoop. "Zo willen we kijken of we op een zo efficiënt mogelijke manier product- en keteninformatie uit onze data kunnen halen. Verder willen we een grote invloed hebben en houden op de verkoop. Retailers zoeken naar de bron. Dat zijn wij en daar moeten we verbindingen zien te liggen. En dat is niet alleen een doos tomaten verkopen, maar ook de juiste informatie verschaffen."
De tomatenverkoop verloopt overigens dit seizoen erg moeizaam. "Als je dit jaar niet met contracten hebt kunnen werken en overgeleverd bent aan de week- en dagbemiddeling, is het een moeilijk jaar", constateert Ton. "Door de vele zonuren was de productie erg hoog. Natuurlijk zit er verschil tussen losse, tros- en snoeptomaten, maar de prijzen zullen wel heel flink moeten aantrekken, wil het nog een redelijk seizoen worden."
Het paprikaseizoen beschrijft Ton als middelmatig. "Niet heel goed, maar ook niet heel slecht. De grove paprika's worden wat beter betaald, maar daar zijn er dan ook minder van. In prijs blijven de rode en groene paprika's wat achter en gaan de gele en oranje wat beter. Door het warme weer zien we hier en daar wel wat kwaliteitsproblemen ontstaan. Ook arbeid is daarin een belangrijke factor. "Hoe bind je personeel aan je teeltbedrijf? Er zijn bedrijven geweest die deze zomer niet de gewenste rondes hebben kunnen maken. Dat komt de kwaliteit niet ten goede."

Ton van Dalen
Best of Four
Handelscentrum ZHZ 40D
2991 LD Barendrecht
T +31 (0)180 820 084
[email protected]
www.bestoffour.nl