Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Duitsland: vrachtwagentol kost jaarlijks 2 mld

De regionale uitbreiding van de Duitse vrachtwagentol naar een extra 40.000 kilometer aan wegen zal ondanks een aanvankelijk ongewijzigde kilometerheffing tot een aanzienlijke kostenstijging in het straatgoederenverkeer leiden ter hoogte van tot wel 2 miljard euro per jaar. Hierop wijzen de 'Bundesverband Möbelspedition und Logistik' (AMÖ), de 'Bundesverband Paket und Express Logistik' (BIEK), de 'Bundesverband Güterkraftverkehr Logistik und Entsorgung' (BGL), de 'Bundesverband Wirtschaft, Verkehr und Logistik' (BWVL) evenals de 'Deutsche Speditions- und Logistikverband' (DSLV). De uitbreiding naar nieuwe tolwegen gaat per 1 juli 2018 in.

De AMÖ, BIEK, BGL, BWVL en DSLV vragen de Bondsregering nadrukkelijk om te kiezen voor uniforme kilometerheffingen op snelwegen en Bundesstraßen. Dit draagt bij aan een transparant kostenplaatje van de transportbedrijven tegenover hun klanten en voorkomt de benadeling van bedrijven in landelijke regio's. Uitwijkverkeer op Landstraßen verwachten zij niet, want tolvrije omwegen leiden over het algemeen tot aanzienlijke tijdsvertragingen, waardoor monetaire voordelen overgecompenseerd worden. Dit zou ook niet in het belang van de logistieke klanten zijn.

Naast de uitbreiding met nieuwe tolwegen valt er op basis van het nieuwe wegkostenrapport met ingang van begin 2019 opnieuw te rekenen op verhoogde kilometerheffingen.
Publicatiedatum: