Deze aanpak, ook wel de 'voeding als medicijn beweging 'genoemd, kent nog meer waarde toe aan verse voedingsmiddelen en biedt bedrijven die hiervan willen profiteren grote kansen en uitdagingen. Retailers zien hun omzet stijgen op het moment dat diëtisten klanten in de winkels betere voedingskeuzes aanbevelen. Hy-Vee voert de boventoon binnen dit segment terwijl ook andere retailers dit model verder aan het ontwikkelen zijn. Publix is onlangs samengegaan met een gezondheidsinstelling uit Florida om 'telehealth ruimtes' in haar winkels te openen waar klanten online dokters en behandelaars kunnen consulteren.
Er liggen echter nog verdere ontwikkelingen van dit model in het verschiet. The Future Market, die anticipeert op hoe ons voedingssysteem er 2065 uit zal zien, heeft het Produce Pro retailconcept ontwikkeld. Via dit tweerichtings-telepresentiesysteem kunnen klanten in contact komen met voedingsdeskundigen, koks en telers die met één druk op de knop al hun vragen over de betreffende verse producten kunnen beantwoorden. Deze experimentele technologie werd uitgetest door Brooklyn Whole Foods en is bedoeld om klanten in contact te brengen met deskundigen die hun het best kunnen begeleiden bij het maken van de juiste voedingskeuzes.
Zullen retailers op een dag in staat zijn voeding rechtstreeks vanuit hun AGF-afdeling voor te schrijven, eventueel in samenwerking met de apothekers op hun drogisterij-afdeling? Ja, dat is denkbaar. Winkelketens zouden via sociale media en andere kanalen reclame kunnen maken voor dit soort programma's en hier aanbiedingen en voordeelbonnen aan kunnen koppelen voor seizoensproducten, evenals receptideeën.
Fabrikanten doen er ondertussen alles aan om meer groenten en fruit aan hun producten toe te voegen om consumenten te verleiden tot het consumeren van gezondere voedingswaren en dranken. Gemaksproducten die verse AGF bevatten doen hun intrede op de markt om drukbezette en veeleisende millennials voor zich te winnen. Saladekits, smoothie- en guacamolepakketten zijn hiervan een paar voorbeelden.
Hoewel de consumentenvraag naar verse groenten en fruit is gestegen, en kruideniers en levensmiddelenproducenten hierop inspelen, wijzen de cijfers van het Amerikaanse Center for Disease Control ans Prevention uit dat de meeste volwassen Amerikanen desondanks nog steeds niet de dagelijks aanbevolen hoeveelheid binnenkrijgen. Dit toont aan dat het weliswaar belangrijk is om mensen bewust te maken van de gezonde eigenschappen van groenten en fruit maar dat het voor zowel bedrijven als gezondheidsorganisaties nog een hele strijd zal zijn om ervoor te zorgen dat mensen deze producten ook daadwerkelijk gaan eten.