Ongeveer 800 mensen werden in de eerste helft van dit jaar de dupe van oplichting via de zogenoemde 'Microsoftscam'. In heel 2016 waren het er 1100. Vanuit het buitenland belt een Engelssprekende medewerker die zich voordoet als iemand van Microsoft-medewerker, die zogenaamd computerproblemen wil verhelpen. In totaal zijn slachtoffers honderdduizenden euro's kwijt geraakt. Eén slachtoffer raakte zelfs meer dan 70.000 euro kwijt. Wordt u gebeld door een Microsoft-medewerker, dan is het advies om direct op te hangen.
De gesprekken verlopen vaak hetzelfde: een Engelssprekende beller, vaak met een licht Indiaas accent, stelt zich voor als Microsoftmedewerker. De beller vertelt 'dat er problemen zijn met de computer en dat zij dat graag willen oplossen'. Het is het begin van een oplichtingspoging die al veel mensen geld heeft gekost.
Verschillende methodes
Een veel voorkomende methode is om slachtoffers software te laten installeren. Daarmee neemt de oplichter de computer over om de problemen zogenaamd te verhelpen. Voor de niet echte werkzaamheden vragen de oplichters veel geld, bijvoorbeeld in de vorm van iTunes-tegoedkaarten. Soms verschaffen de oplichters zich toegang tot internetbankieren en maken dan geld over van de rekening van het slachtoffer. Het vermoeden is dat er meerdere criminele groepen met deze vorm van oplichting bezig zijn. De methodes kunnen dus verschillen.
Hang direct op
Microsoft belt klanten nooit zomaar op. Stelt iemand zich voor als Microsoft-medewerker, ga dan niet op de vragen in, maar hang direct op. Het is slim om aangifte te doen als je toch het slachtoffer bent geworden van deze vorm van oplichting. Want hoewel het opsporen moeilijk is doordat de oplichters vanuit het buitenland opereren, gebruik maken van niet te traceren telefoonnummers en van software die geen sporen achterlaat, helpt een aangifte. De politie krijgt zo inzicht in hun werkwijze.