Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Jungheinrich reduceert CO2-emissie met 25% sinds 2005

Jungheinrich hef- en magazijntrucks zijn sinds 2005 25% schoner geworden. TÜV NORD CERT analyseerde de CO2-emissies van Jungheinrich voertuigen. Uit de rapportage blijkt dat Jungheinrich de emissies in alle fases van de levenscyclus sterk heeft terug gedrongen. Jungheinrich zet zich al jaren in op het gebied van energiezuinigheid en duurzaamheid.



De fabrikant is daardoor als enige in staat om een Tweeploegengarantie af te geven: gebruikers krijgen van Jungheinrich de garantie dat zij met de heftrucks en magazijntrucks minimaal twee ploegen achtereen kunnen werken met één acculading. De gebruikers hoeven daardoor geen milieuonvriendelijke en kostbare wisselaccu's in te zetten. Gebruikers met een minder intensieve inzet kunnen zelfs volstaan met kleine accu's.

Uit een analyse van TÜV NORD CERT over de jaren 2005-2015 blijkt dat dit een gunstige invloed op de CO2-emissies heeft. In de gebruiksfase van Jungheinrich hef- en magazijntrucks lopen de CO2 reducties in enkele segmenten op tot 37,8%.

Schonere productie
Ook in de fabricage van de voertuigen heeft het bedrijf vooruitgang geboekt. Bij de productie van LPG- en dieselvorkheftrucks ontstaat bijvoorbeeld ruim 37% minder CO2. Jungheinrich heeft de afgelopen jaren sterk geïnvesteerd in haar productiefaciliteiten. In de omgeving van Leipzig en München opende het bedrijf nieuwe, hoog geautomatiseerde fabrieken voor de productie van palletwagens en smalle gangen trucks. Bestaande faciliteiten, die uit hun jasje groeiden, konden daardoor op een efficiëntere wijze worden heringericht. Ze werden gemoderniseerd met bijvoorbeeld lakstraten, waarvan de vrijkomende warmte wordt hergebruikt voor de verwarming van panden.

Refurbished heftrucks
Waar de levenscyclus van veel heftrucks ophoudt na de gebruiksfase, heeft Jungheinrich een uitgebreid refurbishment proces opgezet: heftrucks en magazijntrucks worden na hun werkzame leven opgehaald en overgebracht naar een centrale, Europese revisielocatie in Dresden. De machines worden hier grondig gereviseerd voor een nieuw, tweede leven als 'refurbished Jungheinrich truck'. Deze trucks zijn regelmatig een goed alternatief voor nieuwe machines.

Het tweede leven zorgt voor een verdere vermindering van de CO2-emissies. Afhankelijk van het type, loopt de reductie op tot maar liefst 74% per gereviseerd voertuig. Omgerekend naar het totaal aantal dat Jungheinrich in 2015 op de markt bracht (zowel nieuw als gereviseerd), scheelt dat bijvoorbeeld 0,4 ton CO2 per verkochte vorkheftruck. De onderzoekers concluderen dat in de toekomst nog grotere verlagingen mogen worden verwacht, omdat Jungheinrich het aandeel gereviseerde machines verder wil uitbreiden.

Verdere besparing in de toekomst
Gemeten over alle fasen in de levenscyclus, heeft Jungheinrich de CO2-emissies in totaal met ongeveer 25% teruggebracht. De fabrikant verwacht de emissies de komende jaren verder te kunnen reduceren, vanwege de ontwikkeling van nieuwe technieken zoals lithium-ion accu's en synchroon reluctantiemotoren. Beide ontwikkelingen kenmerken zich door meer efficiëntie en minder energieverlies. Ook introduceert Jungheinrich later dit jaar een nieuwe lijn hoog efficiënte acculaders voor zijn lithium-ion accu's.

Voor meer informatie:
Jungheinrich Nederland BV
H.A. Lorentzweg 3
2408 AS Alphen aan den Rijn
www.jungheinrich.nl
Publicatiedatum: