Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Thomas Besnard-Schwerdlin, ACBB L'Exotique

"De bananenmarkt verschilt per week"

"Vanwege de toenemende vraag in Ecuador en het tekort aan Europese bananen is de huidige bananenmarkt fluctuerend. In week 8 waren er tekorten in de aanvoer uit Colombia, Guadeloupe en Martinique. Hierdoor is de markt kunstmatig en ontbreekt het aan dynamiek. Ieder land heeft zijn eigen doelen en het hangt er vanaf waar zij hun bananen importeren. Het kan per dag verschillen," vertelt Thomas Besnard-Schwerdin van L'Exotique. "Merken spelen een belangrijke rol. Zo heeft Chiquita een grootschalige marketingcampagne. Merken kunnen echter ook te belangrijk worden. Ik zeg altijd maar merken kunnen merken de das omdoen."

Veranderingen

"Iedereen die ik heb gesproken op Fruit Logistica is het erover eens dat de markt totaal veranderd is. We zullen andere strategieën moeten toepassen om hier mee om te gaan. Door de dure dollar is de import uit Zuid-Amerika duurder geworden, waardoor het moeilijker is om winst te maken. De productiekosten van bananen zijn momenteel hoog. Driekwart van de bananen worden op contractbasis geïmporteerd. Het overige volume wordt tegen hogere prijzen verkocht."


 
"Wij zijn een klein bedrijf en werken met zowel grote als kleinere klanten. We exporteren 15 vrachtladingen per week en proberen onze marges te beschermen. Om nieuwe klanten te ontmoeten, nemen we jaarlijks deel aan de vakbeurzen in Madrid en Berlijn."

ABCD L'Exotique
"Ik zit al 20 jaar in de bananenhandel en werk sinds 2006 bij het familiebedrijf ACDB L'Exotique. We doen zaken in heel Europa. We verkopen ook bakbananen en importeren hier wekelijks twee tot drie vrachtladingen vanuit Colombia. We importeren ook wortelgewassen en exoten. We kopen onze bananen bij verschillende Europese importeurs in. Dagelijks heb ik contact met importeurs om te horen wat zij mij te bieden hebben op de spotmarkt. Zodoende kunnen wij onze klanten producten van alle merken en herkomstgebieden leveren."

"We hebben allerlei klanten, variërend van importeurs tot retailers. Ik heb in het verleden vervelende ervaringen opgedaan met het direct inkopen bij de producent en om deze reden heb ik mijn werkwijze aangepast. Ik koop nu uitsluitend in bij importeurs en dit sluit aan bij de nieuwe wereldwijde handel, wat een pluspunt is." 
 
Uitdagingen
"Vorig jaar was een slecht jaar omdat de afzet stagneerde. Hier zijn verschillende oorzaken voor aan te wijzen maar ik denk persoonlijk dat de politieke situatie in Europa de grootste boosdoener is. Wanneer de consument geen vertrouwen heeft in de politiek, daalt de consumptie. Fruit is doorgaans één van de eerste voedingsmiddelen dat van het boodschappenlijstje geschrapt wordt," legt Thomas uit. "Verder hebben we veel concurrentie ondervonden van seizoensproducten. In 2016 was de productie in Europa hoog en vanwege de milde temperaturen hadden we in september en oktober weer bananen. Helaas had de consument in deze maanden meer belangstelling voor druiven en meloenen."

"2017 kan uiteraard niet vergeleken worden met 2016 want de situatie is nog onvoorspelbaarder geworden. Iedere maand is anders en importeurs ondervinden gevolgen van klimaatproblemen, zelfs in Europa," besluit Thomas.

Voor meer informatie:
 Thomas Besnard
ABCD L'Exotique
thomas@bananier.com
www.bananier.com

Publicatiedatum: