Migros Group 2016: groei op hoog niveau
Stijgende omzetten in een veeleisende marktomgeving
De supermarkten en cash-and-carry-filialen van Migros behaalden in Zwitserland in 2016 een omzet van 11.689 miljard Zwitserse frank (10.915,12 miljard euro). Daarmee steeg de omzet ondanks een veeleisende marktomgeving met een aanhoudend sterke frank met 0,2% ten opzichte van 2015. Bij een gemiddelde prijsdaling van -0,3% komt dit neer op een reële groei van 0,5% bij de tien Migros-coöperaties. Ook wat betreft klantfrequentie was er sprake van een positieve ontwikkeling. Met 344,8 miljoen kassabonnen was er sprake van een toename van 0,3%.
Online en cross-channel worden belangrijker
De omzetontwikkeling van de online-shops blijft ook positief. In 2016 kon een groei van 17,4% bereikt worden. Na de succesvolle lancering van PickMup, de afhaalservice van de Migros Group voor online-bestellingen, werd het aantal afhaallocaties uitgebreid naar 305. Daarmee kan 90% van de Zwitserse bevolking binnen 15 minuten autorijden een PickMup-vestiging bereiken. De Migros-app – de digitale inkoopassistent van Migros – telt voor het eerst sinds de lancering in 2014 meer dan twee miljoen gebruikers.
Aanhoudend grote vraag naar lokale en duurzame producten
De vraag naar lokale en duurzame producten is ook in 2016 verder gestegen. Het 'Aus der Region. Für die Region.'-assortiment is met een omzet van meer dan 920 miljoen Zwitserse frank (859,09 euro) nog steeds zeer geliefd. In totaal kocht men voor meer dan 2.854 miljard Zwitserse frank (2.665,05 euro) producten met een ecologische of sociale meerwaarde (+6,6%), waarbij met name producten van het merk Alnatura met een verdubbeling van de omzet en het MSC- en ASC-visassortiment met een groei van 16,1% c.q. 28,4% ten opzichte van 2015 het goed deden.