Je krijgt deze pop-up te zien omdat dit de eerste keer is dat je onze site bezoekt. Krijg je deze melding altijd te zien dan heb je je cookies uitstaan en zullen die blijven verschijnen.
U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).
Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken. Bedankt!
Je ziet deze popup omdat dit de eerste keer is dat u de site betreed. Als u dit bericht blijft krijgen zet dan alstublieft uw cookies aan
Oogstseizoen zes weken eerder dan van conventionele prei
Spanje leverancier babyprei Britse retail
Het Britse bedrijf Greenshoots en het Spaanse Beyond Fields werken samen aan een project voor de productie van babyprei in Spanje. Het project wordt gesteund door een grote Britse retailer die de belangrijkste afnemer van de groente zal worden.
Greenshoots is één van de grootste preiproducenten in het Verenigd Koninkrijk en Beyond Fields is een gespecialiseerde producent met verschillende bedrijven in Sevilla. "Het project gaat zijn tweede seizoen in," vertelt Enrique Parias van Beyond Fields. In de toekomst hoopt het bedrijf de prei op biologische wijze te gaan telen.
"Onze klant wil babyprei uit Zuid-Afrika vervangen door Spaanse aangezien dit veel voordelen met zich meebrengt. Vanwege de kortere transittijd is het product verser en langer houdbaar. Een bijkomend voordeel is dat het minder CO2-uitstoot en gebruik van chemicaliën oplevert."
Het eerste seizoen was een succes. De kwaliteit van het product was uitstekend en er was gedurende 20 weken een stabiele aanvoer. Het tweede seizoen is erop gericht om richting te geven aan de teeltmethode en logistiek en dit naar overige landen uit te breiden. De Spaanse babyprei is verkrijgbaar van januari tot juni. Parias legt uit dat het doel is een zo vers mogelijk product te leveren en volledig beheer over de koude keten te realiseren. Baby prei is een specialiteit die zo'n zes weken voor gewone prei geoogst wordt. De groente wordt onmiddellijk na de oogst gewassen. Vanwege de zoete smaak en zachte textuur is het product geliefd bij chefkoks.
"Het is een interessante nichemarkt en er is maar weinig concurrentie. Voorlopig blijven we samenwerken met deze klant en zodra we een stevige basis hebben, willen deze categorie verder ontwikkelen en het aan potentiële klanten aanbieden," aldus Parias.
Dit seizoen zullen er ook proeven gedaan worden met de teelt van andere babyproducten zoals wortelen, bloemkool, pastinaak en bieten.