Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
A-merken zwichten onder druk

Cartoons voortaan alleen op gezonde producten

Spongebob, Dora, K3, veel verpakkingen van ongezonde kinderproducten stonden recent nog vol met deze kinderhelden. Reden voor supermarktketens AH, Jumbo en Plus om deze vorm van kindermarketing op ongezonde huismerkproducten in de ban te doen. Nu volgen ook A-merken dat voorbeeld. Volgens Telegraaf "zwichten zij voor de maatschappelijke druk".

Het afbeelden van kinderhelden op gezonde producten zoals groente en fruit, kan een manier zijn om ze aantrekkelijker te maken. Dit denkt ook Henrieke Crielaard van het CBL (Centraal Bureau Levensmiddelenhandel): "We weten wel dat kinderen er gevoelig voor zijn, dus het zou de andere kant op kunnen werken", vertelt ze aan Metro.

Lidl doet dit al bij een aantal van hun groente en fruit, voornamelijk bij de kleinere varianten zoals de snacktomaten en -komkommers. "Dat is al een goede stap", vindt Crielaard. Dat er op het gebied van voeding heel veel ontwikkelingen gaande zijn, is volgens haar tevens een goed teken.

"We streven ernaar om kinderen gezonder te laten eten. Maar niet alleen de levensmiddelenindustrie, ook ouders en onderwijs spelen daar bijvoorbeeld een grote rol in", zegt Crielaard. Het CBL is samen met de voedingsindustrie bezig om samenstellingen van producten stap voor stap te verbeteren, bijvoorbeeld bij typische kinderproducten als knakworstjes en toetjes.


Bron: RTL Z / Telegraaf /Metro

Publicatiedatum: