Kritisch rapport met ervaringen logistieke dienstverleners naar Tweede Kamer
Efficiënter en bedrijfsvriendelijker
Met het aanleveren van deze voorbeelden wil TLN/FENEX stimuleren dat de NVWA efficiënter en bedrijfsvriendelijker gaat handelen. Is dit niet het geval, dan loopt Nederland het risico dat bedrijven uitwijken naar andere mainports in andere landen – een ontwikkeling die nu al gaande is.
Conclusies op basis van ervaringen bedrijfsleven
TLN/FENEX is geen tegenstander van streng toezicht. Tegenover streng toezicht moet echter wel een goed en betaalbaar dienstverleningsniveau staan. Om na te gaan in hoeverre de NVWA hieraan voldoet, heeft TLN/FENEX haar leden gevraagd naar hun ervaringen met de organisatie.
Bedrijfsleven als partner
Met de conclusies van dit onderzoek wil TLN/FENEX bijdragen aan toezicht dat meer in lijn is met de wensen van het Nederlandse bedrijfsleven. In algemene zin pleit TLN/FENEX voor een cultuuromslag binnen de inspectie. Essentieel hierbij is dat de NVWA het bedrijfsleven meer als partner ziet. Goed toezicht is immers een gezamenlijk belang van overheid en bedrijfsleven.
Politiek nu aan zet
TLN/FENEX heeft de problemen met betrekking tot de NVWA al meerdere malen bij het ministerie van Economische Zaken neergelegd. Echter tot op heden zonder concrete actie vanuit het ministerie. TLN/FENEX roept de Tweede Kamer dan ook om staatssecretaris Van Dam aan te sporen het signaal van het bedrijfsleven serieus te nemen.
Doorberekening inspectiekosten niet proportioneel
Het bedrijfsleven staat overigens niet alleen in haar kritiek op het beleid van Economische Zaken. Onlangs heeft ook de Raad van State geconcludeerd dat de doorberekening van inspectiekosten van de NVWA aan het bedrijfsleven niet proportioneel is. TLN/FENEX ziet dan ook graag dat een deel van deze inspectiekosten uit de algemene middelen gefinancierd worden.
Lees het TLN/FENEX rapport
Bron: TLN