Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Blog Harrij Schmeitz

Hoort IT in de directiebedrijf van een AGF-bedrijf thuis?

Tja, in de directiekamer van een Groenten & Fruit bedrijf, handelaar of teler, is er altijd wel wat dat om directe aandacht vraagt. Containers die vast staan om welke reden dan ook. Rassen die niet leveren zoals verwacht. Uitbreidingsplannen voor meer kas of een grotere loods. Nieuwe verpakkingen die nog beter gaan scoren. Importregelingen die ons het leven weer eens zuur maken. Productie prognoses die niet overeenkomen met de oogst. Of plotselinge tekorten op de markt die het leven mooier maken. ICT komt eigenlijk maar zeer zelden in de directiekamer van een G&F bedrijf op tafel. En dan ook nog vaak alleen als weer eens een project 4x zoveel kost en 3x zolang duurt.

Is dat in andere boardrooms ook zo? Ja, in veel Nederlandse boardrooms zit te weinig kennis van big data, 3D-printing, Internet of Things en artificial intelligence. Dit was op 23 juni één van de belangrijkste conclusies tijdens de tijdens de Financieel Dagblad-boardroomsessie 'Technologie in de Boardroom' bij het datacenter van Equinix op het Science Park in Amsterdam. Een andere relevante conclusie was dat dit op zich nog niet zo erg is, zolang bestuurders maar wel openstaan voor veranderingen en snappen dat nieuwe technologie de aanjager is voor de toekomst van hun bedrijf.
Lees hier het hele artikel in het Financieel Dagblad.

In G&F is dat niet anders. Maar hoe komt dat dan. Nu het eerste wat mijn inziens een rol speelt is ONBEWUST-ONBEKWAAM. Dit klinkt vervelend maar is gewoon iets wat historisch ontstaat. Immers de huidige generatie CEO , COO en CFO van de G&F bedrijven is opgegroeid met een analoge telefoon onder aan de trap als die er al was. Hierdoor is de ontwikkeling in 'online' niets anders als nieuwe klanten en andere DC's. Maar dat is het niet, 'online' betekent nieuwe producten, nieuwe businessmodellen, nieuwe samenwerkingsverbanden etc. Het is anders of je een keer in de 5 weken 50.000 prei lengte zes dikte zeven mag leveren of elke dag twee pallets. Maar dat is de marktzijde.

Ook ligt mijn inziens een oorzaak in het feit dat ICT vaak is ondergebracht bij de afdeling Financiën. Het is dus een kostenplaats in plaats van een strategische toegevoegde waarde voor het bedrijf. Het word ook zo gemanaged. Kortom niet vanuit de businesscase (kosten-baten) maar vanuit budget. Dit jaar niet, ICT heeft al genoeg gekost. Overigens zit hier ook een dilemma. Inzet van innovatieve, disruptieve technologie is risico's nemen. Bedrijven met een R&D-afdeling, bijvoorbeeld veredelingsbedrijven, zijn dat gewend. Onderzoeken gaan fout. Zonder fouten geen succes. Ook voor technologische innovatie geldt dat. Veel G&F bedrijven hebben geen R&D budget.

Een ander issue is dat we ons niet bewust zijn van de snelheid waarmee technologische vernieuwing gaat. En ik moet bekennen, ook mij verrast dat elke keer weer. Hierbij spelen drie zaken een rol. Allereerst de technologie zelf. Dit gaat hard, heel hard. R&D in de wereld van chips, robots, drones, sensors, apps, .. is gigantisch. In Silicon Valley is innovatie in AgFood groter dan in healthcare, finance, etc. Hierbij zijn het vaak bedrijven van buiten de agri-wereld die instappen. Een tweede oorzaak is de enorme groei van agri-bedrijven, waarbij teelt-bedrijven van 2000 hectare meer regel dan uitzondering zijn. Hiervoor is automatisering en mechanisatie essentieel en evenals de benodigde innovatiebudgetten. De derde oorzaak is dat we vaak alleen in ons eigen land naar de innovatie kijken. We waren immers jaren koploper in hightech en tuinbouw. Helaas komt, in mijn visie, de snelheid momenteel van de rest van de wereld.

Open staan voor veranderingen en snappen dat nieuwe technologie ook de aanjager is voor de toekomst van het G&F bedrijf is en blijft de kern van de oplossing. En uiteraard hierop actie te zetten. Momenteel zitten we in de boardroom in de bespreking van de begroting voor het volgende jaar. Een mooie gelegenheid dit te agenderen.

Harrij Schmeitz
Directeur Fresh Informationmanagement Center
Kenniscentrum ICT van het Nederlandse GroentenFruit Huis.

Meer weten over impact van informatietechnologie op het GroentenFruit Bedrijf in uw Boardroom? Meld u aan het 3e EU FRESH INFO Forum & Roundtables. www.eufreshforum.com
Publicatiedatum: