Tja, in de directiekamer van een Groenten & Fruit bedrijf, handelaar of teler, is er altijd wel wat dat om directe aandacht vraagt. Containers die vast staan om welke reden dan ook. Rassen die niet leveren zoals verwacht. Uitbreidingsplannen voor meer kas of een grotere loods. Nieuwe verpakkingen die nog beter gaan scoren. Importregelingen die ons het leven weer eens zuur maken. Productie prognoses die niet overeenkomen met de oogst. Of plotselinge tekorten op de markt die het leven mooier maken. ICT komt eigenlijk maar zeer zelden in de directiekamer van een G&F bedrijf op tafel. En dan ook nog vaak alleen als weer eens een project 4x zoveel kost en 3x zolang duurt.
Is dat in andere boardrooms ook zo? Ja, in veel Nederlandse boardrooms zit te weinig kennis van big data, 3D-printing, Internet of Things en artificial intelligence. Dit was op 23 juni één van de belangrijkste conclusies tijdens de tijdens de Financieel Dagblad-boardroomsessie 'Technologie in de Boardroom' bij het datacenter van Equinix op het Science Park in Amsterdam. Een andere relevante conclusie was dat dit op zich nog niet zo erg is, zolang bestuurders maar wel openstaan voor veranderingen en snappen dat nieuwe technologie de aanjager is voor de toekomst van hun bedrijf.
Lees hier het hele artikel in het Financieel Dagblad.
In G&F is dat niet anders. Maar hoe komt dat dan. Nu het eerste wat mijn inziens een rol speelt is ONBEWUST-ONBEKWAAM. Dit klinkt vervelend maar is gewoon iets wat historisch ontstaat. Immers de huidige generatie CEO , COO en CFO van de G&F bedrijven is opgegroeid met een analoge telefoon onder aan de trap als die er al was. Hierdoor is de ontwikkeling in 'online' niets anders als nieuwe klanten en andere DC's. Maar dat is het niet, 'online' betekent nieuwe producten, nieuwe businessmodellen, nieuwe samenwerkingsverbanden etc. Het is anders of je een keer in de 5 weken 50.000 prei lengte zes dikte zeven mag leveren of elke dag twee pallets. Maar dat is de marktzijde.
Ook ligt mijn inziens een oorzaak in het feit dat ICT vaak is ondergebracht bij de afdeling Financiën. Het is dus een kostenplaats in plaats van een strategische toegevoegde waarde voor het bedrijf. Het word ook zo gemanaged. Kortom niet vanuit de businesscase (kosten-baten) maar vanuit budget. Dit jaar niet, ICT heeft al genoeg gekost. Overigens zit hier ook een dilemma. Inzet van innovatieve, disruptieve technologie is risico's nemen. Bedrijven met een R&D-afdeling, bijvoorbeeld veredelingsbedrijven, zijn dat gewend. Onderzoeken gaan fout. Zonder fouten geen succes. Ook voor technologische innovatie geldt dat. Veel G&F bedrijven hebben geen R&D budget.
Een ander issue is dat we ons niet bewust zijn van de snelheid waarmee technologische vernieuwing gaat. En ik moet bekennen, ook mij verrast dat elke keer weer. Hierbij spelen drie zaken een rol. Allereerst de technologie zelf. Dit gaat hard, heel hard. R&D in de wereld van chips, robots, drones, sensors, apps, .. is gigantisch. In Silicon Valley is innovatie in AgFood groter dan in healthcare, finance, etc. Hierbij zijn het vaak bedrijven van buiten de agri-wereld die instappen. Een tweede oorzaak is de enorme groei van agri-bedrijven, waarbij teelt-bedrijven van 2000 hectare meer regel dan uitzondering zijn. Hiervoor is automatisering en mechanisatie essentieel en evenals de benodigde innovatiebudgetten. De derde oorzaak is dat we vaak alleen in ons eigen land naar de innovatie kijken. We waren immers jaren koploper in hightech en tuinbouw. Helaas komt, in mijn visie, de snelheid momenteel van de rest van de wereld.
Open staan voor veranderingen en snappen dat nieuwe technologie ook de aanjager is voor de toekomst van het G&F bedrijf is en blijft de kern van de oplossing. En uiteraard hierop actie te zetten. Momenteel zitten we in de boardroom in de bespreking van de begroting voor het volgende jaar. Een mooie gelegenheid dit te agenderen.
Harrij Schmeitz
Directeur Fresh Informationmanagement Center
Kenniscentrum ICT van het Nederlandse GroentenFruit Huis.
Meer weten over impact van informatietechnologie op het GroentenFruit Bedrijf in uw Boardroom? Meld u aan het 3e EU FRESH INFO Forum & Roundtables. www.eufreshforum.com



Abonneren
Vacatures
"Tweetende AGF'ers"
Top 5 - gisteren
- Activiteiten Joko Impex per 1 juni overgenomen door N&K
- 'Ouderwets' gezellig op de jaarvergadering van VBT, LAVA en KDT
- Tomatenmarkt volop in beweging; gesprekstof genoeg op Global Tomato Congress
- "We zitten in de grootste crisis die de tuinbouw ooit heeft gekend"
- Nieuwe wet in Frankrijk voor duurzame verpakkingen
Top 5 - afgelopen week
- Surseance van betaling aangevraagd door ontwikkelaar eerste selectieve asperge-oogstmachine
- Fotoreportage ALV GroentenFruit Huis op Floriade
- AGF-groothandel Gebrs van Aarle viert zonnig 55-jarig jubileum
- "Hier is echt nog veel meer uit te halen"
- Greenyard haalt 90 miljoen euro op met vastgoedtransactie
Top 5 - afgelopen maand
- "Klokprijzen asperges en aardbeien onder de kostprijs"
- Groente- en fruitbewerkingsmachines, rollend materieel en inventaris van J.M. Levarht & Zonen B.V. in online veiling
- Wit-Rusland heft embargo op invoer van Europese groenten en fruit op
- Fortuna Frutos UK in surseance van betaling
- The Greenery behaalt positief resultaat over 2021, winstuitkering voor leden
Weer
Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier
Ander nieuws uit deze sector:
- 2018-11-30 Opleiding tot foodondernemer gestart
- 2018-11-29 "Een glimlach is goud waard"
- 2018-11-28 De stappen die bedrijven minimaal moeten nemen bij Brexit
- 2018-11-27 Laatste tickets EU Forum nog beschikbaar
- 2018-11-26 Experts voorspellen voedingstrends 2019
- 2018-11-23 Westlands JEM-id sleept OndernemersPrijs Haaglanden 2019 binnen
- 2018-11-22 Brexit-chaos maakt pond aantrekkelijk
- 2018-11-21 De impact van blockchain op de AGF-keten
- 2018-11-20 De vijfde strooigoed etiketten controle van N&S
- 2018-11-19 De Èchte Groenteman ondernemers delen 3 best verkopende maaltijden
- 2018-11-16 Brexit: May wankelt en het pond krijgt klappen
- 2018-11-15 Ontbijtje blockchain?
- 2018-11-14 Douane en brexit: "Kom in actie"
- 2018-11-13 How2change legt de nadruk op de digitale verslaving
- 2018-11-12 Intensievere samenwerking tussen ADN en VBW
- 2018-11-09 Challenge: #durftevragen aan Walmart
- 2018-11-08 Granot Avocado realiseert 100% nauwkeurige verzending met palletisation software van Zetes
- 2018-11-07 Goed voorbereid met de training Crisiswoordvoering
- 2018-11-06 Zuid-Koreaanse E-mart & LG Electronics ontwikkelen retail service robots
- 2018-11-05 “AGF-bedrijven denken wel na over opvolging, maar regelen te weinig”