Weinig hinder minimumloonregeling Frankrijk onder Nederlandse vervoerders
Vooralsnog zijn Nederlandse bedrijven zijn nog niet echt in de problemen gekomen. Na het aantonen van de verplichte documentatie konden zij hun weg vervolgen. Buitenlandse bedrijven en Nederlandse bedrijven met buitenlandse vestigingen hebben wel te maken met intensievere controles. In hun geval moet waterdicht aangetoond worden dat de chauffeurs het minimumloon ontvangen voor de gewerkte uren in Frankrijk. Het niet hebben van de verplichte documentatie in de vrachtauto leidt in de meeste gevallen achteraf tot een dwingend verzoek vanuit Frankrijk.
Van een aantal Nederlandse bedrijven hebben wij Franse brieven mogen inzien waarin gevraagd wordt om de verplichte documentatie alsnog aan te leveren samen met de arbeidscontracten, loonstroken en betalingsbewijzen. Wordt dit niet aangeleverd binnen 14 dagen, dan wordt er direct een boete opgelegd van minimaal 2.000 euro.
Het komt ook voor dat bedrijven niet mogen laden of lossen bij een bedrijf in Frankrijk, omdat de chauffeur de verplichte documenten niet op orde heeft. Volgens de wet zijn de ontvangers en opdrachtgevers ook medeverantwoordelijk voor het voldoen aan de 'Loi Macron'. Om deze reden kunnen zij eisen alleen samen te werken met Transportbedrijven die aan alle eisen voldoen.
Bron: Transport in Nood