Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Twee investeerders voor 63 mln dollar

Schepen Hanjin toch gelost

Tholen – Dankzij een investering door de grootste aandeelhouder van de noodlijdende rederij Hanjin mogen de schepen weer de haven inlopen. Vorige week bleek dat er 92 schepen, waaronder 78 containerschepen van de Zuid-Koreaanse rederij, de toegang tot 51 havens verdeeld over 26 landen was ontzegd. De schepen moesten buitengaats wachten.



Korean Air Lines, de grootste aandeelhouder van Hanjin, investeert 60 miljard won (54 miljoen dollar) in de rederij. Vanmorgen meldt Reuters dat de oud-bestuurder Choi Eun-young 10 miljard won (9 miljoen dollar) wil investeren in Hanjin. Daarmee financiert het bedrijf de kosten voor sleepboten en andere kosten om de schepen te kunnen lossen. De steun was nodig. Onder andere multinationals als Samsung en LG hadden voor miljoenen dollars aan elektronica aan boord van deze schepen liggen. In totaal zou het om zo'n 14 miljard dollar aan lading gaan.

Overigens zijn de investeringen onvoldoende om de rederij echt uit de problemen te halen. De schuld is een veelvoud van deze investering.

Een Amerikaanse rechtbank verleende vorige week de rederij ook bescherming tegen inbeslagname van schepen door schuldeisers. Het eerste schip zou zaterdag gelost zijn in de haven van Long Beach bij Los Angeles. Het schip lag al sinds 31 augustus buitengaats te wachten.

Ook enkele Nederlandse bedrijven wacht een financiële strop. EVO-beleidsadviseur zeevaart Lodewijk Wisse wijst er op dat voor zo'n 540.000 containers nog onduidelijk is wat er mee gaat gebeuren. Door de problemen bij de rederij kunnen bedrijven hun afspraken met klanten niet nakomen. "Wat de situatie verergert, is dat juist op dit moment de kerstcollectie onderweg is van Azië naar Europa." Ook productieprocessen kunnen spaak lopen, vertelt hij. "Fabrieken kunnen stilvallen."