Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
één groot containerschip stil aan de kade

Staking Rotterdamse haven na 24 uur voorbij

Tholen - Voor stakingen in de Rotterdamse haven moeten we heel wat jaartjes terug. Van donderdag op vrijdag vond de eerste massale havenstaking in dertien jaar plaats. Vrijdag rond 15:00 uur gingen de ploegen weer aan het werk. De staking begon precies 24 uur eerder. Van te voren was al aangekondigd dat de staking precies een etmaal zou duren. Havenwerkers van ECT en Uniport blokkeerden de poorten. Daardoor konden vrachtwagens ook RST op Heijplaat een tijd lang niet bereiken.

De schade valt volgens het Havenbedrijf Rotterdam mee. Er lag vrijdag slechts één groter containerschip stil aan de kades van de betrokken terminals, plus zes kleinere kustvaarders. Andere schepen die op Rotterdam varen, spelen in op de actie door hun vaartempo te vertragen. Ook Peter van der Laar van de Rotterdam Fruit Wharf vertelt weinig last te hebben gehad van de stakingen. "De staking is ook maar heel kort geweest. Maar als je op die bewuste boot veel containers had, dan had je er last van. Dat was bij ons niet het geval."

Andere importeurs geven inderdaad aan veel last gehad te hebben van de staking en daarmee een grote kostenpost te hebben opgelopen.

Medewerkers van APM deden niet allemaal mee aan de actie. Zij kregen van de directie op het laatste moment een beter bod. Het werk lag wel stil, maar dat kwam volgens de directie door het stormachtige weer. De bonden gaan vandaag weer met de werkgevers om de tafel zitten om voor de hele sector een baangarantie tot 2020 te krijgen. Door te toenemende automatisering op de terminals dreigen honderden banen verloren te gaan. De vakbonden hebben verder voorgesteld om oudere werknemers nog maar 50 procent te laten werken, maar dan wel tegen 95 procent van hun huidige loon en met behoud van 100 procent pensioenopbouw. De werkgevers willen niet zo ver gaan.