Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Fruit4Schools: ieder schoolplein zijn eigen boomgaard

Kinderen van acht basisscholen in Amsterdam-Oost zien sinds dit jaar op hun eigen schoolplein appelen en ander fruit groeien. Dankzij Fruit4Schools komen zij en hun ouders speels in aanraking met gezond voedsel. In 2016 krijgt dit initiatief van de gemeente Amsterdam en Wageningen UR navolging op andere basisscholen in de hoofdstad.

"Fruit4Schools is een sociaal-maatschappelijk concept om kinderen op een leuke manier in aanraking te laten komen met gezond voedsel", zegt onderzoeker Marc Ravesloot van Wageningen UR.

"De leerlingen krijgen een eigen boomgaard op het schoolplein en leren hoe ze de boomgaard goed kunnen onderhouden. We kiezen daarbij vooral voor appelbomen van het type 'spur'. Dit zijn stijl opgaande dwerggroeiers die rijk dragen en waar je heel makkelijk haagjes van kunt maken. Ook voor de kleinste kinderen hangt het fruit daardoor op ooghoogte."

Niet opgegroeid met groen
De acht scholen die als eerste meededen, liggen in dichtbebouwde stadswijken. "Je merkt aan de reacties van kinderen dat ze niet zijn opgegroeid met groen om hen heen", zegt Ravesloot. "Fruitbomen zagen ze hooguit tijdens het bezoek aan het schooltuinencomplex, waar de aandacht dan ook nog vooral uitgaat naar groenteteelt. Nu hoeven ze alleen maar naar buiten te kijken. Een leerkracht vertelde dat haar leerlingen na de voorjaarsvakantie met de neus tegen de ramen zaten. Ze waren verbaasd dat het hele schoolplein ineens in bloei stond."

Lessen fruitteelt
Binnen het project is lesmateriaal ontwikkeld voor onderbouw, middenbouw en bovenbouw. Hierin leren kinderen in zes lessen hoe fruit groeit en hoe je de bomen moet onderhouden door bijvoorbeeld te snoeien. Met de scholen is afgesproken dat zij in het curriculum ruimte vrijmaken voor Fruit4Schools en dat zij de boomgaard samen met kinderen, ouders en buurtbewoners beheren. Ravesloot: "Wij helpen bij het hele traject. Zo bieden we leerkrachten en docenten natuur- en milieueducatie ook een 'train-de-trainer'-programma aan. De docenten leren dan de basisbeginselen van de fruitteelt, waardoor ze goed voorbereid hun lessen kunnen geven."
Fruit4Schools en Fruit4Sports

Fruit4Schools vloeit voort uit Fruit4Sports, het project van Wageningen UR waarbij sportverenigingen in de kantine fruit van het eigen sportpark verkopen. "Dit soort projecten ervaart de gemeente Amsterdam als zeer waardevol", zegt Ravesloot. "Hoe vaker jonge kinderen op verschillende manieren in aanraking komen met gezond voedsel, hoe groter de kans dat zij hun smaakvoorkeuren en levensstijl daarop aanpassen. En een gezond eetpatroon werkt preventief tegen welvaartsziekten als obesitas en diabetes. Overigens heb ik gemerkt dat scholen al heel veel aandacht besteden aan het belang van gezond eten. Fruit4Schools draagt daar graag een steentje aan bij."

Groenteboer
Als het aan Ravesloot ligt, groeit Fruit4Schools in 2016 uit tot een initiatief dat door de hele buurt gedragen wordt. "Zo willen we afspraken maken met de groenteboer in de wijk om de basisscholen wekelijks van vers fruit te voorzien. Ik zie dat als een zinvolle investering, want het fruit is immers bestemd voor kinderen, hun toekomstige klanten."

Amsterdam gelooft in het project als middel om een gezonde leefstijl al op jonge leeftijd te bevorderen. Ravesloot ziet de interesse van andere gemeenten snel volgen. "Het sluit aan op gemeentelijk gezondheidsbeleid en het verbetert ook nog eens het aanzien van het schoolplein en de wijk."

Publicatiedatum: