Je krijgt deze pop-up te zien omdat dit de eerste keer is dat je onze site bezoekt. Krijg je deze melding altijd te zien dan heb je je cookies uitstaan en zullen die blijven verschijnen.
U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).
Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken. Bedankt!
Je ziet deze popup omdat dit de eerste keer is dat u de site betreed. Als u dit bericht blijft krijgen zet dan alstublieft uw cookies aan
Martijn van Damme, Dacomex:
"Inkoopprijs uien deze week 3 à 4 cent gestegen"
Tholen - De uienmarkt kenmerkt zich deze week door een prijsopleving van 3 à 4 cent aan de inkoopzijde. Duidelijk is dat deze prijsstijging is aangejaagd door de telers, die op dit moment erg standvastig zijn en niet onder de 19 à 20 cent verkopen, daar we vorige week nog transacties zagen van 16 à 17 cent", vertelt Martijn van Damme van Dacomex. "Het is aan de verpakkers en exporteurs op dit moment de taak om deze veroorzaakte stijging in de inkoop te vertalen in een hogere baalprijs. Dit lukt tot op zekere hoogte wel, maar doordat de baalprijs dermate hard is gestegen in een korte periode zijn ook veel afnemers onzeker over hun te plaatsen orders en passen het gevraagde volume daarop aan."
"Qua afzet is Afrika op dit moment nog steeds de grote kartrekker, waarbij met name grote volumes naar Senegal vertrekken. Echter toont ook Brazilië zichzelf weer op het toneel, met een beperkte vraag naar Hollandse uien. Voor deze markt kunnen op dit moment iets hogere prijzen gerealiseerd worden, maar is kwaliteit een groot struikelblok en dan met name de kleur, welke in veel gevallen matig is. Verder is Europa op dit moment vooral bezig met het opruimen van de eigen voorraad en neemt daardoor maar heel mondjesmaat Nederlandse uien af. Ook de Poolse markt lijkt op dit moment enigszins verzadigd en heeft na een nu al een redelijk volume te hebben afgenomen, even wat minder interesse", vervolgt Martijn.
"Al met al is het op dit moment de grote vraag of we dit prijsniveau kunnen blijven hanteren richting het einde van het jaar. De teler heeft de touwtjes strak in handen, maar moet ook rekening houden met het feit dat veel partijen kwalitatief gezien, versneld hun weg moeten vinden naar de consument. Daarnaast blijft het onduidelijk wat zich na januari/februari voor kansen aandienen daar we wederom een alternatief zullen moeten vinden voor Rusland. Het is hierbij immers maar ten zeerste de vraag of Brazilië opnieuw de redder van het seizoen zal zijn zoals afgelopen jaar", besluit de exporteur.