ADN interviewt AGF'er over deelname ADN project
Hoe was het om mee te doen met het ADN project?
Lastig! Ik heb ook wel eens gedacht: ik stop er mee! Er wordt best wat van je verwacht en dat was best even lastig naast de huidige werkzaamheden.
Maar je heb toch doorgezet?
Ja, mede door de volharding van Dik Vogelaar die aangaf wat er zoal mogelijk was en ook eerlijk zei: we doen het voor jou, niet voor onszelf! Dan moet er even een knop om en moet je zelf beseffen dat dit een unieke kans is. Een kans om zonder kosten zoveel advies te krijgen.
Had je cijfers en waren knelpunten duidelijk?
We hebben alles inzichtelijk maar deden er niet veel mee. Toch was het belangrijk om naar de cijfers te kijken waar wel/niet de omzet uit opgebouwd was. Knelpunten waren er wel degelijk. We hebben best veel klanten maar de gemiddelde besteding was te laag. De vraag was of en hoe we dit zouden kunnen veranderen.
Je dacht ook nog aan verbouwen?
Klopt. We hebben bij de interieurbouwer, die toen deze winkel ingericht heeft, eens geïnformeerd wat de kosten zijn van aanpassingen en reparaties aan de toonbank. Hier schrok ik van en Dik gaf aan dit zinloos te vinden en we met beperktere middelen ook een en ander zouden kunnen bereiken.
Wat is er uiteindelijk veranderd in de winkel?
Een van de eerste veranderingen, die we doorgevoerd hebben, is geweest om de rauwkost voortaan voorverpakt aan te bieden. Dit bevalt zeer goed. Later in het project zijn we ons gaan oriënteren wat we in de winkel nog meer konden veranderen. Al snel was voor ons duidelijk dat we met een andere indeling van de winkel en de juiste sfeer moesten kunnen scoren.
En dat is gebeurd?
Super! De winkel is voorzien van een andere kleur plafond, de koven/afrekenbalie zijn met een andere kleur beplakt er zijn sfeerdoeken in de winkel gekomen en uiteindelijk is de winkel opnieuw en anders ingepakt. Verkoop van 'Groen' brood en voorverpakte vis is toegevoegd en groeit leuk. Uiteindelijk zitten we nu na twee maanden na de verandering met een plus van 20% waarvan een groot deel komt uit de verhoogde gemiddelde besteding. Deze ging een euro per klant omhoog.
Hoe hebben jullie zelf gereageerd op de veranderingen?
We zijn er onwijs blij mee. Het was ontzettend wennen. We zijn een paar dagen de weg kwijt geweest in onze eigen winkel en werkwijze en dat is best raar. Maar de vele positieve reacties en uiteindelijk een betere besteding van de klanten maakt het wel heel positief.
Wat heb je geleerd vanuit dit ADN project?
Dat je met beperkte veranderingen veel kunt bereiken. Ik ben blij dat mijn bedrijfsblindheid is doorbroken. Ik zei tegen Dik: het lijkt wel of ik een paar jaar mijn bril thuis heb laten liggen. We staan met veel meer plezier in de winkel en zien nu meer kansen op en in dezelfde ruimte die we al hadden.
Lekker! Weer een winkel anno 2015!
Met dank aan het ADN project en Dik Vogelaar.