Hutten wil met WUR einde maken aan voedselverspilling

In december gaat de Verspillingsfabriek van start, waar reststromen van boeren, tuinders, snijders en veilingen verwerkt worden tot 'opgewaardeerde' voedingsmiddelen. We gooien in Nederland als consument zo'n 50 kilo eten per jaar weg. Maar ook supermarkten en leveranciers en producenten van voeding zijn megaverspillers. Bob Hutten, eigenaar van het Veghelse cateringbedrijf Hutten, wilde daar iets aan doen. "Er zijn bedrijven die een reststroom hebben van 1,8 miljoen kiloton. Dat zijn afschuwelijk grote getallen."

Het begon met een klein project: samen met supermarkt PLUS en de Wageningen Universiteit startte Hutten in mei een pilot om tomatensoep en -saus te maken van restproducten. Onder de naam OverLekker werden de producten in twaalf filialen verkocht in de regio Rotterdam.

Impact als bedrijf
Dat smaakte naar meer: Hutten besloot een leegstaand pand in Veghel te huren - het oude distributiecentrum van DHL - en daar de Verspillingsfabriek in te starten. Daar wil Hutten op grote schaal restproducten opkopen en verwerken in voedingsmiddelen die terug de winkel in kunnen. Als het aan hem ligt, werken er volgend jaar 50 tot 60 mensen in de fabriek. liefst mensen 'met afstand tot de arbeidsmarkt'.

Hutten ziet het als belangrijke missie om iets aan verspilling te doen. "Ik zie een bedrijf als een vehikel om bij te dragen aan een betere wereld. Met 1500 man, zoals ons bedrijf, kun je echt impact hebben. Verspilling is een domein dat vrij onbesproken is, de oplossingen zijn tot nu toe beperkt."

Denktank met studenten
Samen met de Wageningen Universiteit moet dat veranderen. Er wordt een denktank gestart die zich gaat richten op de hele keten rond het verspillingsprobleem. "We willen inzicht krijgen en aan oplossingen werken. Wageningen is daar voortrekker in in Europa."

Het probleem? Iedereen wijst naar elkaar, zegt Hutten. "Neem tomaten. Die worden nu weggegooid als ze te klein zijn. De supermarkt bepaalt hoe groot de tomaten in de winkel moeten zijn en wijst daarbij naar de consument, die volgens hen vraagt om grotere tomaten. Maar de consument zegt: ik wil best kleinere tomaten kopen, maar waar kan ik die krijgen? Uiteindelijk hopen we met dit initiatief een voorbeeld te kunnen geven hoe het óók kan."

Smaak
De fabriek gaat in eerste instantie aan de slag met restpartijen vlees, groenten, fruit en aardappelen. Het maakt daar een productlijn van 25 producten van, van soepen en sauzen tot stoofvlees en ragouts. Om het project rendabel te krijgen, voert Hutten een heleboel gesprekken met partijen die hun restpartijen willen afleveren en de eindproducten willen afnemen. "De logistiek is heel versnipperd, we moeten met grote volumes werken wil het rendabel zijn."

Iconen maken
De Verspillingsfabriek wil anticiperen op reststromen. Hutten: "Ik heb bijvoorbeeld gesproken met een partij die net 12.000 kilo spruiten weg heeft gegooid. We weten nu al dat die stroom er volgend jaar rond dezelfde tijd weer is, dus we kunnen er nu al over nadenken wat we daarmee kunnen doen." Op deze manier zal het initiatief zich enerzijds richten op het verwerken van reststromen die sporadisch voorbij komen, en daarnaast op meer stabiele reststromen. "We weten dat we altijd voldoende producten hebben om iconen zoals tomatensoep te maken. Die gaan we in een pushassortiment stoppen, zodat we ze 365 dagen per jaar kunnen aanbieden", legt Hutten uit.

In de derde week van december gaat de fabriek open. Hutten financiert alles nu nog zelf, maar hoopt dat er snel een aantal grote partijen aanhaken om met hem mee uit te bouwen.

Bron: RTLZ

Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw ad-blocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken. Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw Adblocker.