Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
fotoreportage AGF Trendcafe

Alles in het werk om de keten onder controle te krijgen

Tholen - Een product kan nog zo mooi uit de grond of uit de kas komen, als het verder in de keten niet juist behandeld wordt, kan de waarde razendsnel dalen. Tijdens het AGF Trendcafe gisteren werd daarom het belang van logistiek behandeld. Hoe kun je de kwaliteit van je product bij de eindgebruiker garanderen als je niet weet wat er tussentijds mee gebeurt? Hoe krijg je controle over de keten?

Bekijk de fotoreportage hier



Complexe logistiek
Bij AgriCo weten ze alles van het belang van een goede controle over je logistiek. De productie van de AgriCo-telers wordt bijna geheel bij de leden van de coöperatie zelf opgeslagen. Gezamenlijk zijn dat zo'n 500 voorraadplaatsen. De productie wordt zowel op het veld als in de opslag gekeurd en beoordeeld op zaken als maat, gewicht, aantal knollen, kwaliteit en wassing. Met deze informatie kan de vraag uit een bepaalde markt worden afgestemd op het aanbod - waarbij uiteraard ook nog rekening gehouden moet worden met welke rassen er liggen en welke verpakking gewenst is. Bovendien moeten de certificeringen, de NAK- en export-documenten geregeld worden. En waarbij het pootgoed een redelijk stabiele markt blijkt, schommelt de vraag naar consumptieaardappelen gedurende het seizoen - wat het proces uiteraard niet makkelijker maakt.




Vereenvoudigen
Johan den Engelse van Frug-i-Com vervolgens sprak juist over het vereenvoudigen van informatiedeling in de keten - al is daar wel een behoorlijke investering voor nodig. Het platform werkt al jaren aan het vereenvoudigen van de toepasbaarheid van GS1 in de sector. Met GTIN, GLN, GPC en SSCC kan informatie over producten inzichtelijk en uitleesbaar gemaakt worden voor diverse ketenschakels. "In de sector zie je dat sommige bedrijven ver voorop lopen hierin, maar zie je ook veel verschillen. Zeker met het oog op de toekomst is het belangrijk om je basis op orde te hebben", adviseert Den Engelse. Hij verwacht dat de ingezette beweging onomkeerbaar is en dat bedrijven het risico lopen in de toekomst niet meer te kunnen leveren als ze niet met de systemen aan de slag gaan. Niet alleen zijn bedrijven al in de praktijk aan de slag met de systemen (Edeka bijvoorbeeld voert al geruime tijd een pilot uit met de GTIN-codes en ook Nature's Pride en Schouw zijn aan de slag met de implementatie van de informatiedeling), maar ook ervaring uit het buitenland leert dat de traceerbaarheid van product door de keten toe gaat nemen. "In de VS worden leveranciers afgerekend op de uiteindelijke kassa-verkoop. Dan moet je weten wat er met je product gebeurd is."



In Nederland groeit het gebruik van GLN in ieder geval flink: van nu 1.600 teelt- en pakstations verwacht Den Engelse dit jaar rond de 2.000 uit te komen. Ook in de akkerbouw landt het systeem: Wiskerke Onions is in de uien als eerste hiermee aan de slag gegaan.

Houdbaarheid versproducten
De bijeenkomst werd georganiseerd in het nieuwe gebouw van Perfotec, in Woerden. Dat bood het bedrijf meteen de gelegenheid om een demonstratie te geven van hun respirator-meter. Daarmee wordt de ademhaling van AGF-producten gemeten. Door vervolgens in een verpakking de juiste openingen te laseren, kan die ademhaling geoptimaliseerd worden. Daarmee wordt de houdbaarheid van het product flink verlengd worden en dat biedt mogelijkheden voor alle ketenschakels, toonde Ivo Hendriks. "Niet alleen voor supermarkten, waar de derving daalt en de herhalingsaankopen stijgen, maar ook voor producenten. Er komen minder klachten over het product binnen en je wordt een betrouwbaardere leverancier."





Perfotec ziet ook dat de keten anders ingericht kan worden dankzij de langere houdbaarheid. Er kunnen minder transportbewegingen gemaakt worden of het product kan over verdere afstand vervoerd worden. "

Na de presentaties en de demonstratie werd er uiteraard geborreld en gegeten. De volgende bijeenkomst van het AGF Trendcafé is op 30 juni. Ga dan mee naar Valk Versmarkt in Voorschoten. Een nieuw, innovatief, onderscheidend onderdeel van hotelketen Van der Valk.

Bekijk de fotoreportage hier