Nederlandse asperges naar verre bestemmingen
De binnenlandse markt biedt nog volop kansen voor groei.
In Nederland is nog voldoende ruimte voor groei. "We gaan nog niet richting een situatie met overschotten. Er is nog voldoende ruimte in de markt voor meer product," vertelt Michiel Geraedts In Nederland werken onder andere The Greenery, Teboza en ZON samen met Aceera aan landelijke promotiecampagnes om de consumptie te verhogen.
En hoewel het areaal in België de afgelopen jaren flink gestegen is, blijft België een klein aspergeland in vergelijking met bijvoorbeeld Nederland of Duitsland. "De asperge is een van de weinige producten die typisch streekgebonden zijn," vertelt Hein. "Het groeiend areaal heeft geen gevolgen voor de markt, want de asperge wint nog altijd aan populariteit, dus zijn er nog genoeg mogelijkheden aan de kant producent en consument."
Ook vanuit het Verre Oosten neemt de interesse in Nederlandse asperges toe.
Verre bestemmingen
ZON en Teboza zien de vraag uit verre bestemmingen toenemen. Japan, Azië, en de Verenigde Staten worden genoemd als groeimarkten. Dichter bij huis wijst Michiel op de mogelijkheden in het Verenigd Koninkrijk en Scandinavië. "We zien dat er wereldwijd een tekort is aan asperges," vertelt Will. "En hoewel er wereldwijd meer groene asperges dan witte geconsumeerd worden, neemt de animo voor de witte asperge toe."
Lees meer over de export van asperges naar verre bestemmingen en de ontwikkelingen op de binnenlandse markt in Primeur van april. Ook Primeur ontvangen? Sluit hier een abonnement af, en we sturen de aprileditie nog naar u op.