Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Costa Rica: nieuwe terminal zal export ananas versnellen

In 2015 is gestart met de constructie van een nieuwe haventerminal in Puerto Limón, Costa Rica, waardoor er in de toekomst veel meer ananas en andere producten verscheept kunnen worden.

De capaciteit van de twee grootste havens in Costa Rica, Moín en Limón, is niet toereikend. Het duurt ongeveer 24 uur voordat een schip geladen is en soms meer. Op het moment kunnen er geen grote schepen aanleggen.

"Er leggen nu alleen kleinere schepen aan omdat we geen capaciteit hebben voor grotere schepen. In het hoogseizoen kunnen we soms niet al het fruit laden omdat er niet genoeg plek is. Dan moeten we orders afzeggen. Het fruit kan dan niet worden geëxporteerd en moet lokaal worden gekocht om nog iets op te leveren".

De haven wordt bestuurd door JAPDEVA, een overheidsbedrijf, dat hoge kosten rekent voor elk uur dat een schip in de haven ligt. Daarbij worden er vaak stakingen georganiseerd door het personeel waardoor de kosten nog verder oplopen. Deze problemen hopen we te kunnen oplossen als de nieuwe terminal kaar is", zegt Sonia Alvarado van HISPAROCI, Fresh Fruit Exports.





Model van de toekomstige terminal van Moín's

Het contract voor de nieuwe haventerminal werd uitgereikt aan APM Terminals, een Nederlands bedrijf. "De nieuwe terminal zal de capaciteit hebben voor 4 grote schepen. De eerste fase zal klaar zijn in het begin van 2018. Er zal op opslag worden aangelegd voor droge en gekoelde containers en de rest van de infrastructuur wordt ook uitgebreid".

"In totaal kunnen er in de terminal 5 schepen tegelijkertijd worden gelost en geladen in minder dan 7 uur. Dit is een record voor Costa Rica". De aanleg van de haven zal uiteindelijk ook de kosten van rederijen omlaag brengen doordat het hele proces sneller zal kunnen verlopen en er grotere schepen gebruikt kunnen worden".

"We hopen met onze nieuwe terminal als Costa Rica meer competitief te kunnen worden op de internationale markt".


Voor meer informatie:
Sonia Alvarado C.
Commercial Director
Hispacori
T: 506-2283-4340
M: 506-8980-0534
salvarado@hispacori.com
www.hispacori.com
www.facebook.com/Hispacori
Publicatiedatum: