“Supermarkt kiest veelal voor radijs in flowpack”
Het zijn rustige weken geweest bij Daily Fresh Radish / Best of Four. Vanaf begin februari was het kalm. "Tijdens de Berlijnse beurs is de handel uitgestorven", constateert Grootscholten, wiens product via Best of Four de markt op gaat. "Je zou denken dat consumenten toch moeten eten en de handel doorgaat – maar het is elk jaar hetzelfde. Rond Berlijn valt alles stil." Daarna sudderde de markt door naar de carnaval. "En ook dat is traditioneel een rustige week. De helft van de afnemers is dan toch met andere zaken bezig." Als er in de kas ook geen groei is, dan zorgt dit niet voor problemen. "Maar je merkt dat het voorjaar wordt: het is zonnig en de radijs gaat groeien ."
Duitsland
Momenteel gaat de meeste radijs naar Duitsland, waar tussen 1 november en 1 april de buitenteelt stil ligt. Volgens Grootscholten lijkt het alsof Duitsland de afgelopen jaren weer meer Nederlands product haalt. "Op het gebied van blad is de Nederlandse radijs beter dan de Italiaanse. Het blad is sterker, groener. Italiaanse radijs groeit in tunnels en dat is moeilijker te sturen. De radijs wordt het daar geoogst en direct verladen: het product gaat ongekoeld de auto in. Bovendien is het een dag langer onderweg. Dan is het maar de vraag hoe het aankomt in Duitsland." Bovendien voldoet Nederlandse radijs beter aan de Duitse vraag dan voorheen. "De Duitse handel is een paar jaar geleden vertrokken uit Nederland omdat ze grotere radijs wilden. In Nederland werd er te vroeg geoogst en kregen ze kleiner product. De laatste jaren zie je dat de grotere maatvoering terugkomt in de Nederlandse winter en zie je ook de Duitse klanten terugkomen."
Naast de Duitse markt gebeurt er momenteel weinig. Om de vraag in België, Nederland, Scandinavië en Groot Brittannië op gang te krijgen, is zonnig
voorjaarsweer noodzakelijk. "Anders gebeurt er weinig. De consument heeft nog stamppot tussen de oren."
Verpakkingen
De afgelopen jaren is er in de supermarkten steeds meer radijs in flowpack komen te liggen. "Losse bossen radijs gaan prima op de markt en bij groenteboeren, maar zijn lastiger in de supermarkt. Met flowpack is het product langer houdbaar", verklaart Grootscholten. "Het blad droogt niet uit en een klant kan het zo oppakken en in de winkelwagen (gooien) – het bosje blijft toch wel heel. En de presentatie is mooier", verklaart hij. "Je ziet het al best wel lang, maar steeds meer en meer. Alleen LIDL doet af en toe nog colli's of doosjes met losse bosjes, verder ligt het overal in de flowpack."
Voor meer informatie:
Daily Fresh Radish
Fa. J. & D. Grootscholten
Hoge Geest 25
2671 LK Naaldwijk
Nederland
E-mail: info@dailyfreshradish.nl
Website: www.dailyfreshradish.nl
Voor verkoopinformatie:
Telerscoöperatie Best of Four u.a.
Ziedewij 5
2991 LA Barendrecht
Email: info@bestoffour.nl
Telefoon: 0180 622 499
Fax: 0180 820 222
www.bestoffour.nl