Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Noorwegen: aanpak obesitas met lagere AGF-prijzen en promotiecampagnes

Jørgen Foss, voorzitter van de Nationale Vereniging voor Overgewicht (LFO) en Jan Paul Bjørkøy, manager van de Kiwi-supermarkten, werken samen om de volksgezondheid te verbeteren en obesitas in Noorwegen aan te pakken, wat het land ongeveer 20 miljard kronen per jaar kost (2.39 miljard euro).
 
Al in 2007 liet Kiwi de prijs van groenten fruit dalen als gevolg van de maatregel om de belangrijkste producten goedkoper te maken. Bjørkøy zegt dat Kiwi meer goedkopere gezonde producten wil en zo de verkoop wil bevorderen. De prijsverlagingen verhoogde de groente- en fruitomzet met 23,2% in 2007. 

Foss heeft Kiwi gevraagd om meer moeite doen, onder andere door reclame tegen ongezonde producten gericht op jongeren. 

Uitdaging voor Rema 1000 en Coop 

De voorzitter van LFO spoort ook andere grote supermarktketens aan om deel te nemen in wat hij zelf omschrijft als de gemeenschappelijke inspanning voor een betere gezondheid. 

"Coop wil het gemakkelijker maken voor klanten om gezonde producten te kiezen en we staan open voor oplossingen om samen bij te dragen aan de verbetering van de volksgezondheid", zegt Harald Kristiansen, manager communicatie bij Coop. 

Kristiansen zegt dat Coop zich al inspant om het voor consumenten makkelijker te maken om gezond te kiezen. Er zijn nog geen prijsverlagingen geweest, maar ook andere maatregelen kunnen helpen. "Coop heeft regelmatig promotiecampagnes voor alle groenten en fruit. Daarnaast hebben we het gebruik van palmolie verminderd en zijn we bezig met het elimineren van verzadigde vetten, zout en suiker in onze producten", zegt Kristiansen. 

Directeur communicatie van Rema 1000, Mette Fossum Beyer, benadrukt dat het bedrijf samen met andere ketens al deel uitmaakt van een speciale commissie voor volksgezondheid opgericht door de minister van volksgezondheid. "

Publicatiedatum: